Rederiforbundets arbeid med sikkerhet
Norges Rederiforbund arbeider for at norske rederier skal drive kvalitetsskipsfart og være ledende i utviklingen av ny teknologi som fremmer sikre og klimavennlige skip i fremtiden.
Sikkerhet har alltid vært grunnleggende og viktig for skipsfarten, og det er i rederiets egeninteresse at både mannskap, skip og last kommer frem uten uhell og tap. Skipsfarten var en av de første næringene som implementerte omfattende internasjonale sikkerhetsstandarder fastsatt av International Maritime Organization (IMO). Sikkerhet om bord på skip fikk ekstra fokus etter forliset av Titanic i 1912 og maritim næring er i dag den mest gjennomregulerte næringen globalt.
Internasjonalt samarbeid er helt avgjørende
Våre medlemmer opererer i en global næring og har skip på alle verdens hav til enhver tid, et internasjonalt regelverk er derfor helt avgjørende for sikker skipsfart. Rederiforbundet jobber aktivt i alle internasjonale fora som fastsetter regler for sikkerhet og ny teknologi.
Vårt samarbeid med Sjøfartsdirektoratet inn mot IMO er viktig for å sikre et regelverk som stiller høye krav til skipsfarten globalt. Samtidig er samarbeid og medlemskap i våre paraplyorganisasjoner European Community Shipowners’ Association (ECSA) og International Chamber of Shipping (ICS) helt avgjørende for å fremme næringens posisjoner på maritim politikk og regelverk i både EU og IMO.
Flyttbare innretninger
For området flyttbare innretninger skiller sikkerhetsarbeidet seg noe fra ordinær skipsfart da store deler av denne medlemsmassen er omfattet av nasjonalt regelverk inklusiv arbeidsmiljøloven.
Rederiforbundet deltar på de tre partsarenaene der sentrale sikkerhetsspørsmål behandles. Av de mest sentrale kan nevnes Sikkerhetsforum og Regelverksforum. Mye av det materielle innholdet i det funksjonelle regelverket for flyttbare innretninger hentes fra bransjestandarder, blant annet NORSOK. Rederiforbundet er sammen med Offshore Norge og Norsk Industri eiere av NORSOK og arbeider aktivt i utformingen av innholdet i relevante standarder.
Rederiforbundet mener at fremtidens vinnere i internasjonal skipsfart vil være ledende på teknologi, digitalisering og ha høy kvalitet på sitt klima-, miljø - og sikkerhetsarbeid.