– Her kan jeg gjøre en forskjell
– Det er kult å være i et selskap hvor man setter seg så ambisiøse mål, sier Oda Dregelid (31). Når hun ser de 125 bilskipene i flåten til Wallenius Wilhelmsen tenker hun muligheter for digitalisering og dekarbonisering. I 2023 ble hun trukket frem som en av landets ti fremste ledertalenter av næringslivsavisen E24.
Les merVerdensledende fra Arendal
Sjøforsikringsselskapet Gard kan dekke skader på opptil 8,5 milliarder dollar med globalt samarbeid mellom skipsredere i ryggen. Administrerende direktør Rolf Thore Roppestad ser gullet i det globale systemet og at det trues.
Les merKaptein og DOF-ambassadør
Débora Ferreira (42) er kaptein på offshoreskip i Brasil i flåten til bergensrederiet DOF. Hun er også DOF-ambassadør av året i et utviklingsprogram for morgendagens ledere. Født og oppvokst i Rio de Janeiro har Ferreira en teori om hvorfor hun ble kaptein og tanker om hva som skal til for å rekruttere flere kvinner til jobber om bord i et stramt og mannsdominert arbeidsmarked.
les merFra fiske med far til Port Captain for Asia
Odd Arne Hansen (41) reiste ut med faren på fiske som guttunge. I dag er han Port Captain i rederiet Odfjell med ansvar for Asia-regionen. Vi ble med en dag på jobb i havnen i Singapore.
Les merTo ilddåper og ultralange løp
Hun startet i ny jobb med ansvar for cash-flow da finanskrisen slo i 2008. Første dagen på ny jobb i 2020 smalt Covid-19. På fritiden løper hun ultradistanser. Med mot, utholdenhet og erfaring fra tradisjonell shipping og familierederi leder Ingrid Due-Gundersen nybrott i havvind.
Portrettintervju med Ingrid Due-Gundersen i Havfram– Vi skal hjelpe alle skip, uavhengig av nasjonalitet, flaggstat og geografi
I hundre år har Radio Medico bistått syke sjøfolk over telefon og radio. Legene på Haukeland er tilgjengelige for sjøfolk på alle verdenshav, seilende under alle flagg, til alle døgnets tider.
Les mer om Radio Medicos tilbudGrenseløs skaperkraft langs en gylden mil
Milliardbedriftene ligger tett i tett langs den vesle fjordarmen. En av dem er Arriva Shipping, aktiv medspiller i «Game of the golden mile».
Les mer om verdiskapningen i ØlensvågNorsk rederi i rampelyset under COP28 i Dubai
Med konkret løsning for å skipe karbonfritt og globalt har Höegh Autoliners sittet i panel etter panel med statsledere og verdens fremste klimaforkjempere i Dubai under COP28.
Les mer om Cop 28Egen twist med twin
GC Rieber Shipping griper mulighetene i havvind med tvillingskrog. Neste steg er nullutslipp og lading rett fra vindturbinene. Og mange flere skip.
Einar Ytredal om GC Riebers havvindsatsing– Risikobildet endres og en maritim renessanse er på gang
– Opp mot 800.000 sjøfolk kan trenge kursing for å ivareta sikkerheten under overgangen til nye typer drivstoff, sier Knut Ørbeck-Nilssen. Han ser at miljøfokuset og dekarboniseringen gir renessanse for skipsfarten. Den tidligere norgesmesteren i basketball opplever at samspill i norske clustere skaper innovasjonskraft og framtidstro.
Portrettintervju med Knut Ørbeck-Nilssen– Energieffektivisering er viktigst nå
Laurence Odfjell gleder seg til å bestille det første skipet med eget multifuelkonsept. I mellomtiden er styrelederen i kjemikalietankrederiet overbevist om at transparent rapportering og bruk av eksisterende teknologi vil ha stor effekt på klimaregnskapets bunnlinje.
Portrettintervju med Laurence Odfjell– Vi er mange som finner muligheter i det grønne skiftet
Da Mari T. Storsul (28) begynte å studere Marin Teknikk på NTNU siktet hun mot yrkeskarriere innen olje og gass. I dag jobber hun i prosjekt som senioringeniør med jack-up skip og installerer havvind.
Bli bedre kjent med Mari Storsul og Maritime Trainee-programmet– Jeg tenker mye på neste generasjonsskifte
23 år gammel sto han igjen som enearving av selskapet etter dramatiske hendelser i familien. 13 år etterpå planlegger Knut Nicolai Tønnevold Ugland (36) for neste generasjon i Grimstad. Fjøsdrift og lidenskap for byens fotballag vil han ha med i lasten.
Portrettintervju med Knut UglandIkke bare ett svar på energispørsmålet
Få lever så tett på drivstoffdiskusjonen som Bergen Tankers. Og fra kaia på Kleppestø utenfor Bergen pekes blant annet på en kjent løsning; LNG.
Bli bedre kjent med Bergen Tankers– En mulighet som kommer bare én gang hvert hundrede år
Dagen etter at en større avtale er i boks setter lederen i Altera Infrastructure seg tilbake i stolen og sender takknemlige tanker til kolleger og bestemoren sin. Så retter hun blikket fremover.
Portrettintervju med Ingvild SætherFornybart ble muligheten for nytt rederi
Norwind Offshore er et pur ungt rederi med dype røtter og lange tradisjoner. De spisser seg mot havvind med nye, skreddersydde skip. 12. juni ble det første av fire nybygg døpt.
Bli bedre kjent med Norwind Offshore– Grådighet kan bremse det grønne skiftet
Han leder Wilhelmsen-gruppen i femte generasjon. Som forgjengerne må konsernsjef Thomas Wilhelmsen bygge nytt uten å glemme verdiene som ligger i bunnen.
Portrettintervju med Thomas Wilhelmsen– Offshoreerfaring ga oss en rolle i det grønne skiftet
Kenneth Walland og kollegene i Edda Wind passerte det første nåløyet i 2015. I 2023 setter de fem nye servicefartøy for havvindparker i operasjon.
Portrettintervju med Kenneth WallandNår verden velger Fosnavåg
Den bittelille, store offshore-byen på Sunnmøre har rederi nærmest på hvert et gatehjørne.
Les mer om rederiene i Fosnavåg– CO2-frakt blir like stort som dagens oljetransport på sjøen
Johanne samler trådene i arbeidet med infrastruktur for karbonfangst i Europa. Alt skal skje på en gang. Likevel slår hun av mobilen en uke i februar for å gå over Hardangervidda.
Portrettintervju med Johanne Koll-Hansen Bø– Vi står midt i et generasjonsskifte
Både skipene og menneskene som jobber med dem går gjennom store endringer. Synnøve Seglem håper den 127 år gamle innovasjonsånden i Knutsen Group lever videre i mange år til.
Portrettintervju med Synnøve Seglem– Vi må ha flere løsninger for å nå målet
Rederiet Solvang ASA har halvert utslippene på skipene sine over 20 år og forbereder CO2-fangst. Fremskrittene mot nullutslippsvisjonen gjøres hovedsakelig med fossile drivstoff. Miljøarbeidet ga rederiet finaleplass i konkurransen om å bli årets bedrift i Rogaland i fjor.
Portrettintervju med Edvin Endresen