To ilddåper og ultralange løp

Hun startet i ny jobb med ansvar for cash-flow da finanskrisen slo i 2008. Første dagen på ny jobb i 2020 smalt Covid-19. På fritiden løper hun ultradistanser. Med mot, utholdenhet og erfaring fra tradisjonell shipping og familierederi leder Ingrid Due-Gundersen nybrott i havvind.

Portrett av Ingrid Due-Gundersen

Fra tradisjonell shipping til nybrott i havvind: Etter 19 år i familierederiet Höegh er Ingrid Due-Gundersen nå administrerende direktør for Havfram.

– Vårt første oppdrag med frakt og installasjon av vindturbiner til havs vil skje i 2026, sier Ingrid Due-Gundersen (44), administrerende direktør for Havfram.

 Sammen med ledergruppen har hun bygget opp havvindsatsingen fra bunn av og siden oppstart i 2020 har de fått på plass en ingeniørtung stab med relevant erfaring og kompetanse. Til sammen er de 60 medarbeidere fordelt på Skøyen, Stavanger og Perth i Australia.

– Nylig flyttet vi over gangen for å få mer plass her på Skøyen. Da det gamle kontoret skulle reorganiseres ga det gjenbruk av dører og møbler som passet inn her. Bærekraft og grønn tankegang er en del av vårt DNA, sier Ingrid Due-Gundersen, som har fått erfare at tiden krever det.

Da hun begynte som finansdirektør på Skøyen i 2020 het selskapet Ocean Installer. Satsingen i havvindsegmentet sprang ut av erfaring og inntjening fra subsea olje og gass offshore.

– Vi hadde behov for å hente inn ny kapital til bygging av spesialskip for frakt og installasjon av vindturbiner offshore. Potensielle investorer nølte fordi selskapet fortsatt hadde røtter i det brune/olje og gass. For å få de med var det nødvendig å skille ut havvindsatsingen. De ville ikke investere i et selskap med både ”brunt og grønt” i fundamentet, sier Ingrid.

Hun tok over som administrerende direktør i august 2022 for å gjennomføre reorganiseringen og rendyrkingen av havvindsatsingen. HitecVision, som eier Ocean Installer, solgte ut havvinddelen på slutten av 2022. Selskapet har de to første spesialskipene under bygging ved CIMC Raffles i Kina. Stykkpris er rundt 400 millioner USD. Amerikanske Sandbrook Capital og PSP, et canadisk pensjonsforvaltningsfond, er investorene som gjorde bestillingen mulig, samt signeringen av kontrakter for oppdrag med oppstart straks skipene er levert.

Due-Gundersen har gått fra jobb innen tradisjonell shipping for familierederiet Leif Höegh & Co og over i nysatsingen i det grønne skiftet. Reisen hennes frem til i dag startet med et sommervikariat. 

Nysgjerrig på shipping

– 21 år gammel holdt jeg på med økonomistudier i Frankrike og søkte på sommerjobber. Det resulterte i flere tilbud, men jeg gikk for et sommervikariat som analytiker i Höegh. Som økonom var jeg nysgjerrig på shippingindustrien med store summer og internasjonal dynamikk. Höegh-familien og rederiet var for meg et sterkt navn. Det ga en god følelse å jobbe der. I 2004, da jeg var ferdig med studiene, fikk jeg fast ansettelse, sier Due-Gundersen.

Sommervikariatet resulterte i 19 år i rederiet.

– Fra start av hadde jeg en tanke om å si ja til det jeg ble spurt om og bli kjent med så mange avdelinger som mulig. Jeg ble involvert i det som skjedde. I 2008 bestemte jeg meg for å slutte og prøve noe nytt, men da ble jeg tilbudt ny stilling i rederiet. De forskjellige avdelingene med cash management skulle samordnes i et system for å effektivisere. Jeg fikk jobben med å lede prosessen. Penger ut og penger inn er spennende for en økonom, sier Ingrid.

Hun tok fatt på cash management rollen høsten 2008.

– Samtidig smalt nyheten om konkursen til Lehman Brothers og finanskrisen slo til. Markedet for transport av biler droppet med 50% nesten over natten. Tøffe år fulgte. Å være leder av cash management var utfordrende, men også kjempegøy. Kontanter hadde aldri vært så viktig. Bransjen slet egentlig frem til nylig, men det var givende likevel. Jeg synes det var en spennende periode tross vanskelig markeder, sier Due-Gundersen.

Da Head of Finance gikk ut i mammapermisjon tredde Ingrid inn i rollen hennes. Noen år senere rykket hun videre opp til CFO i Höegh Autoliners.

– Siden sommervikariatet hadde jeg hatt CFO stillingen i tankene. I 2017 fikk jeg muligheten jeg hadde drømt om.

I 2019 realiserte hun ambisjonen om å bytte jobb for å utvide horisonten og høste erfaring fra andre virksomheter. Selv om hun i luftlinje flyttet kun noen hundre meter fra hovedkvarteret til Höegh på Skøyen, bød overgangen fra tradisjonsrikt familierederi til en oppstart i det grønne skiftet, på noe helt nytt. 

Ingrid Due Gundersen løper i mål

Målgang i Nice: Ingrid Due-Gundersen løper inn til tredjeplass i ultra løp i Nice høsten 2023.

Ilddåp nummer to

– I oppsigelsestiden var det naturlig å ta en pause. Det første jeg gjorde var å kjøpe meg nye løpesko. For min egen del er det viktig å ha overskudd og være klar for hverdagen. Plutselig kan noen i familien bli syk eller utfordringer dukker opp på jobben. Det er viktig å være klar fysisk og psykisk til å ta de utfordringene som kommer, sier Ingrid.

At hun var i ekstra god form til første arbeidsdagen som finansdirektør i ny jobb 1.april 2020 skulle komme godt med.

– Jeg begynte akkurat da Covid smalt. Oljeprisen hadde gått til helvete. Verden stengte ned. Ocean Installer hadde hovedkontor i Stavanger. Jeg kunne ikke reise dit på grunn av reiserestriksjoner. Jeg hadde kolleger i Aberdeen som jeg ikke møtte før halvannet år etterpå, sier Due-Gundersen om utfordringene som hopet seg opp med pandemien.

Selv fikk hun en personlig beskjed samme periode.

– Jeg ble diagnostisert med brystkreft i mars 2020. Jeg følte meg ikke fysisk syk, men kreften måtte behandles. I teamsmøte på dag én i ny jobb satt jeg og fortalte om oppstart av strålebehandling for kreft. Det var tøft. Samtidig var landet nedstengt. Det gjorde at vi bare var sammen med familien fysisk sett, sier Ingrid.

Sommeren 2022 ble hun spurt om å ta over som leder for hele virksomheten i Ocean Installer.

– Noe av bakgrunnen for det var at selskapet hadde blitt drevet veldig operasjonelt i mange år. De hadde gjort en kjempejobb på den siden. Jeg var mye mer finansielt rettet. Jeg tok over i full enighet med eierne om at vi skulle splitte selskapet og starte en full reorganisering. Alt som hadde med offshore wind å gjøre ble skilt ut i eget selskap, sier Due-Gundersen.

Selv om Havfram kun har fornybar energi i fundamentet er det erfaringene fra oljeindustrien som gjør satsingen mulig.

– Mange har sett grafene som viser at det er for få skip til å mette etterspørselen i markedet for havvind. Det hjelper ikke om investorene bare har pengene. De må også ha organisasjonen. Systemene våre kommer fra olje, gass og subsea sammen med et team med lang erfaring fra havvind. Prosedyrer for sikkerhet og guidelines; alt dette har vi på plass. Bakgrunnen vår fra Nordsjøen er kjempeviktig. Kundene vet at vi har det fokuset som trengs for å gjøre jobben med å frakte og installere vindturbinene offshore, sier Due-Gundersen.

Vindmøllene har vokst i takt med utbyggingen av havvind. Et innovativt marked sprenger grenser. På felt i Sør-Kina installeres i 2025 en turbin som med kapasitet på 22MW og rotor-diameter på til sammen 310 meter.

– I utgangpunktet er våre skip bygget med en kapasitet til å løfte alt fra dagens turbiner på 15 MW og opp til midten av 20-tallet på MW skalaen. Ved valg av løsninger har vi vært veldig opptatt av at bygge skip som kan holde i lang tid. Dekk og kraner må ha kapasitet og stabilitet til å ta større turbiner hvis det blir trenden, sier Due-Gundersen.

Turbinene lastes på dekk i havn og fraktes offshore. På godværsdager ute på feltet jekkes skuta opp og turbinene løftes på plass. Turbinleverandøren er ansvarlig for å skru bolter og gjøre selve installasjonen.

– Vi tar ikke teknisk risiko. Turbinleverandørene har ansvaret for den tekniske installasjonen, sier Ingrid.

Staben hun leder domineres av hoder med mange års utdannelse.

– Bransjen har mange flere ingeniører enn økonomer. Utdannelsesnivået er høyt. Vi har bygget opp et sterkt team med mye erfaring fra havvind businessen. Det gjelder å bygge en kultur hvor folk føler seg trygge, verdsatt og har lyst til å komme på jobb. Konkurransen om kompetansen er skarp. Entusiasmen som følger med oppstarten må leve videre når hverdagen kommer etter tre år og mer, sier Ingrid.

Hun har bygget opp selskapet fra bunnen av.

– Jeg har lest og hørt podcaster om hvordan å bygge en god selskapskultur. Mye sitter i ryggmargen; hvordan man ønsker at ting skal være, hva jeg selv føler er riktig. Magefølelsen er viktig for meg.

Mangfold er en av kvalitetene hun prioriterer. Hun har dyrket forskjellene heller enn likhetene i ansettelsesprosessene.

– Det å få forskjellige syn på ting er kjempeviktig i beslutningsprosesser. Kjønn er en del av det. Jeg er stolt av å være kvinnelig leder fordi jeg har egenskaper som da vil være noe annerledes enn mine mannlige kollegaer. Men jeg så noen som skrøt av 70 prosent kvinneandel forleden, det blir det jo bare feil andre veien, sier Ingrid.

Å tenke i generasjoner

Mangfold lærte hun mye om under årene på jobb i tradisjonell shipping.

– Tiden i Höegh ga meg kjempebra erfaring. Jeg tror at det internasjonale aspektet og volatiliteten gjør shippingfolk rundere i kantene på en del ting. De er vant til å se fra forskjellige vinkler, sier Due-Gundersen.

Langsiktigheten i tankegangen i familierederier tar hun med seg over i havvind. Det er ennå to år til oppstarten av det første løftet til Havfram selv om forberedelsene er godt i gang. Ventetiden skjer i rammen av en verden med krig og usikkerhet.

– Generasjonstankegangen i Höegh verdsetter jeg høyt. Jeg tar med meg essensen av den videre. Du tenker ikke bare to måneder fremover, og du vet at det kan gå opp og ned. I et familierederi tenker du at selv om pilene har pekt nedover i mange år så vil ting rette seg;” I morgen kommer vi til å tjene penger, eller i overimorgen!”. Alle forventer at fremtiden skal bli lysere. Det liker jeg; en evig optimisme som jeg tror driver folk, sier Ingrid.

Portrett av Ingrid Due-Gundersen

  – Konkurranseinstinktet mitt vekkes ikke av Yatzy og Monopol.  Jeg liker å prestere og bli bedre på ting, sier Due-Gundersen.

Minnene fra Höegh tiden sitter løst. Møter og business med japanere, filippinere, kinesere og amerikanere og flere, og erfaringene hun tok med seg videre.

– Jeg kan finne en Höegh Autoliners penn hjemme og tankene går til gode minner. Klart jeg savner kolleger etter 19 år på jobb der, sier Ingrid.

Ultralange løp

I gammel og ny jobb har en ting vært konstant; det å sette seg mål.

– Konkurranseinstinktet mitt vekkes ikke av Yatzy og Monopol. Jeg liker å prestere og bli bedre på ting. Det å ha mål å jobbe mot preger meg både på jobb og privat, sier Ingrid.

I ungdomstiden spilte hun basketball og konkurrerte i alpint.

– Jeg var liten og rask på basketballbanen. Lagidrett er moro, men det krever trening til faste tider og det har blitt vanskelig å følge opp i jobb. Derfor begynte jeg med løping. Du kan tilpasse treningen til jobben.

På fritiden er hun styreleder i Fossum IF.

– Da jeg vokste opp så jeg at medelever begynte med narkotika. Det var lett tilgjengelig. Hos meg var ikke det en tanke. Jeg koste meg med sport. Jeg tenker det er en god ide å få barn inn i idretten, sier Ingrid om mål hun setter seg utenfor arbeidstid.

For henne har løpingen tatt av i voksen alder. I fjor stilte hun til start i ultraløp for første gang. Definisjonen på ultraløp er distanser som er lenger enn maraton; det kan være 50 kilometer eller 100 km lange løp og lenger. Et kjært minne fra i fjor er målfotos og videoklipp fra Nice hvor hun endte på 3. plass på distansen 62 km.

– Barna sier: ”Mamma, skal du se på det igjen?”, når jeg tar det frem.

– Løypa var lagt kupert i fjellene over Nice. Vi startet klokka åtte om morgenen. I løpet av dagen ble det 3600 høydemeter. Jeg var veldig sliten og stilte meg spørsmålet om hvorfor jeg ikke lå på stranden i høstferien i stedet. Barna og ektemann tok meg i imot ved målgang på strandpromenaden. Det var herlig, sier Ingrid.

Bærumsmarka ligger rett utenfor husdøra. Treningen foregår for det meste i skog og mark.

– Treningen klarner hodet hvis du er frustrert eller trenger å koble av. Den gir meg masse energi. Hvis jeg skal holde en presentasjon vil jeg typisk gå gjennom slides i hodet mens jeg løper. Det er en måte å strukturere tankene på, sier Ingrid.

Kreftdiagnosen har forandret henne selv om hun ikke har vært fysisk syk.

– En sånn diagnose er som et lite sår som aldri gror helt. Det vil prege beslutninger du tar. Jeg føler egentlig at jeg har fått mer ro. Jeg bryr meg ikke om hekken i hagen er litt for høy. Jeg hisser meg nok ikke like mye opp over småting lenger, sier Ingrid.

Dog har en ting alltid gjort henne sint.

– Det verste jeg vet er hvis folk sier at jeg ikke kan gjøre noe. Hvis noen sier det fordi jeg er jente så blir det enda verre. Sånn har jeg ikke blitt oppdratt, sier Ingrid.

Da hun løp Besserudetappen på Holmenkollstafetten i fjor, sto mor og far og vaiet med flagget langs løypa.

– Ikke så mange som har foreldrene sine som heiagjeng i min alder. Mor og far har alltid vært mine klipper. Uansett hva jeg har skullet gjøre så har de hatt troen på meg. Jeg rådfører meg med dem og broren min i hverdagen og når jeg møter større utfordringer som under finanskrisen og pandemien, sier Ingrid.

Det første oppdraget for Havfram vil kreve fokus og utholdenhet. Det omfatter transport og installasjon av 104 vindturbiner til fire havvindanlegg øst på tyske sektor i Nordsjøen. De vil samlet ha en kapasitet på opp til 1,6 GW. Etter planen skal vindmøllene forsyne 1,6 millioner tyske husholdninger med strøm fra 2029. 

 

Illustrasjon av Havframs jack-up fartøy

– I utgangpunktet er våre skip bygget med en kapasitet til å løfte alt fra dagens turbiner på 15 MW og opp til midten av 20-tallet på MW-skalaen. Ved valg av løsninger har vi vært veldig opptatt av at bygge skip som kan holde i lang tid. Dekk og kraner må ha kapasitet og stabilitet til å ta større turbiner hvis det blir trenden, sier Due-Gundersen.