
Norge har en lang og stolt skipsfartshistorie og i over 150 år har norske skip vært en betydelig aktør på verdens hav.
I dag består den norske utenriksflåten av 1 800 skip og rigger og vår maritime klynge er unik. Et sterkt innovativt miljø og stadig utvikling av ny teknologi gjør at vi i dag har kompetanse på, i og under havet og Norge har bygget opp en sterk maritim klynge.
Norges Rederiforbunds historie:
- I 1875 var Norge verdens tredje største sjøfartsnasjon med 60. 000 sjømenn
- Norges første rederiforening ble dannet i Bergen i 1899, flere regionale foreninger fulgte
- Norges Rederforbund ble dannet 15. september 1909
- En egen skipsfartsavdeling under Utenriksdepartementet ble dannet i 1913
- 1928 kjøpte Rederforbundet Sjømandshjemmets gård i Rådhusgaten 25 og den moderne funkis-inspirerte bygningen stod ferdig i 1934
- Northraship ble dannet april 1940
- I perioden 1945-1965 bidro norsk skipsfart med 2/3 av de nye arbeidsplassene som ble skapt etter krigen
- På 60-tallet ga utviklingen av offshorenæringen en ny dimensjon til norsk skipsfart
- I januar 1978 ble det etablert felles ledelse mellom Rederforbundet og NOF (Norsk Offshoreforening) og ved inngangen til 1984 ble navnet endret til Norges Rederiforbund
- Shippingkrisen på 1970-80-tallet førte til overkapasitet på skip og førte til et lavere antall norskregistrerte skip
- Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) ble etablert 1. juli 1987
- Maritimt Forum ble etablert i 1990, et forum som samlet nær 100.000 sysselsatte innen verftsindustri og teknologi, skipsmegling og sjøforsikring, forskning og utdanning, leverandører og arbeidstakerorganisasjoner
- Fra 1999 til 2006 gikk flåten tilbake med 29 prosent og antall norske sjøfolk med 20 prosent
- Norges Rederiforbund etablerte miljøprisen Thor Heyerdahl-prisen i 1999
- Norges Rederiforbund feiret 100-årsjubileum og fikk ny logo
- Norge har utviklet en av verdens største og mest moderne skipsflåter, og er i 2020 verdens fjerde største flåte, målt i verdi.
- Våren 2020 går norske rederier foran og ta lederskap i kampen mot klimautfordringene. En ny klimastrategi sier at innen 2050 er målet at hele den norske flåten skal være klimanøytral.
- Norges Rederiforbund har i 2021 130 medlemmer.
- Halvparten av den norske flåten er engasjert i transport av varer og personer, mens den andre halvparten arbeider med offshore utvinning av olje og gass over hele verden