Oppdatering20. juni 2024

Høegh Autoliners og Amon Gas får støtte fra Enova

Den største tildelingen Enova noensinne har gjort innenfor maritim transport i én og samme søknadsrunde går til hydrogen og ammoniakk. Til sammen støttes ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy i denne søknadsrunden, til et samlet beløp på over 1,2 milliarder kroner. 

De innstilte selskapene er Høegh Autoliners og Amon Gas (ammoniakk) og Maris Fiducia, Møre Sjø, Napier og Halten Bulk (hydrogen). 

Støtten ble offentliggjort under et arrangement for maritim næring hos DNV/Grønt Skipsfartsprogram på Høvik, hvor også klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen var til stede. 

– Klimaomstilling i skipsfarten er helt nødvendig for at vi skal klare å nå klimamålene våre. Det er mange utfordringer knyttet til omstillingen, men dagens rekordstore tildeling er et stort steg i riktig retning. Det er veldig positivt å se at Enova kan spille en viktig rolle for omstillingen av skipsfarten. Jeg gleder meg til å se hva næringen kan få til fremover, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i pressemeldingen fra Enova.

 

Oppdateringer13. desember 2024

Enighet i meklingen med SAFE

Norges Rederiforbund og SAFE kom fredag til enighet hos Riksmekleren. Enigheten innebærer at SAFE fremover får forhandlingsrett på tariffområdet for NOR-registrerte offshorefartøyer. 

- SAFE fremmet krav om å få forhandlingsrett for dette tariffområdet så langt tilbake som i 2002/04 - som den gang endte i en langvarig konflikt. Ettersom SAFE de siste årene har hatt stor medlemsvekst på tariffområdet og det forslaget som ble fremlagt av Riksmekleren gir en god modell for innfasing og samarbeid de nærmeste årene, fant vi det riktig å akseptere dette  forslaget, sier forhandlingsdirektør i Rederiforbundet Pål Tangen.

Les resultatet på Riksmeklerens nettsider www.riksmekleren.no

Oppdateringer13. desember 2024

Pressevakt +47 917 21 575

For henvendelser fra presse, ring: +47 917 21 575

Press enquiries: +47 917 21 575

Oppdateringer12. desember 2024

Mekling med SAFE

Illustrasjonsbilde, skilt mmed Riksmeklerens logo

Norges Rederiforbund og Sammenslutningen av Fagorganiserte i Energisektoren (SAFE) startet torsdag 12. desember kl. 10:00 tvungen mekling hos Riksmekleren vedrørende SAFEs krav om å få forhandlingsrett på tariffområdet for NOR-registrerte offshorefartøyer, som i dag er dekket gjennom tariffavtaler med de tre sjømannsorganisasjonene (NSOF, DNMF og NSF)

Meklingsfristen er satt til kl 24:00 den 13. desember. Dersom det ikke kommer på plass en løsning, har SAFE varslet streik for drøye 80 medlemmer fordelt på 11 offshoreservicefartøyer fra den 14. desember.  

Oppdateringer08. november 2024

Inntil 100 millioner kroner til senter for maritim KI

Forskingsrådet lyser ut inntil 100 millionar kroner til et nasjonalt senter for kunstig intelligens (KI) for maritime aktører.

– Norsk maritim næring er i verdstoppen, og vi må raskt ta i bruk ny teknologi for å halde på vår posisjon. Et senter for kunstig intelligens i maritim sektor vil øke konkurransekraften og verdiskapingen i den maritime næringen, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskingsrådet.   

Senteret vil ha en total ramme på 75-100 millioner kroner og vare i fem år, med oppstart i 2025. Senteret skal vere et samarbeid mellom næringsliv, forskingsmiljøene og offentlig sektor.

Det maritime senteret for KI kommer i tillegg til KI-sentrene som allerede er lyst ut under “KI-milliarden”. 

Utlysingen har søknadsfrist 12. mars 2025 og vil om kort tid være tilgjengelig på nettsidene til Forskingsrådet.

Oppdateringer31. oktober 2024

Enighet i tarifforhandlingene for NOR-registrerte skip i utenriksfart

Norges Rederiforbund kom om morgenen 31. oktober til enighet, etter to dager med forhandlinger med Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund om hovedtariffoppgjøret for ansatte på NOR-registrerte skip i utenriksfart.

- Det har vært krevende forhandlinger som involverer én arbeidsgiver- og tre arbeidstakerorganisasjoner, og jeg er fornøyd med at vi kom i havn med et resultat som alle kan stå inne for, uttaler Rederiforbundets forhandlingsdirektør Pål Tangen

For kommentarer og andre henvendelser – kontakt kommunikasjonsdirektør i Norges Rederiforbund, Christine Korme.