Oppdatering•14. mai 2024
Forhandlingene i kystruteoppgjøret er i gang
14-15. mai forhandler Norges Rederiforbund med Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund i hovedoppgjøret for Kystruten NOR.
Frist for enighet er midnatt 15. mai.
Oppdateringer•29. oktober 2024
NOR-forhandlingene i gang
29.-30. oktober forhandler Norges Rederiforbund med Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund i hovedoppgjøret for NOR-skip i utenriksfart.
Utenriksfartens Forhandlingsutvalg (UFU) gjennomfører forhandlingene på vegne av medlemmene i Norges Rederiforbund.
Det er satt av to dager til forhandlingene og partene har et uttalt mål om å komme til enighet i løpet av onsdag kveld.
Oppdateringer•25. oktober 2024
Store tildelinger fra EUs innovasjonsfond
Altera Infrastructures prosjekt Starfish, som inngår i Stella Maris-satsingen på karbonfangst og -lagring, er blitt tildelt 225 millioner euro fra EUs innovasjonsfond.
Starfish-prosjektet går ut på å transportere flytende CO₂ via spesialbygde skip direkte til et reservoar offshore.
Reach Subsea er også tildelt 14,3 millioner euro til oppskaleringen av Reach Remote-prosjektet.
Rederiforbundet gratulerer med tildelingene.
Oppdateringer•24. oktober 2024
Pressevakt +47 917 21 575
For henvendelser fra presse, ring: +47 917 21 575
Press enquiries: +47 917 21 575
Oppdateringer•23. august 2024
Rederiforbundet vinner Young Corporation Award 2024
I forbindelse med YoungShips konferanse ShipCon, og YoungShips 20 årsjubiluem ble Norges Rederiforbund tildelt prisen Young Corporation Award 2024. Tildeligen ble begrunnet med Rederiforbundets mangeårige arbeid med YoungShip, samt arbeidet som gjøres med å rekruttere og promotere maritim næring som en attraktiv arbeidsplass gjennom programmene Maritime Trainee og Maritim Karriere.
Rådgiver Heidi Kaspara Kilemo tok i mot prisen på vegne av forbundet.
Oppdateringer•02. juli 2024
Hagland får støtte fra Innovasjon Norge
Styret i Innovasjon Norge har sagt ja til et lavrisikolån på inntil 267,5 millioner kroner og et risikolån på inntil 76 millionar kroner til Hagland Shipping for å delfinansiere fire nye, miljøvennlige, selvlossende skip.
Totalt har Haglands prosjekt en investeringsramme på godt over 800 millioner kroner. Innovasjon Norge vurderer at det møter utfordringen med fornying av flåten i nærskipsfarten på en god måte, er godt planlagt og lønnsomt. Innovasjon Norge har et særskilt oppdrag for å fornye flåten for nærskipsfarten og gjøre den mer miljøvennlig gjennom å redusere utslipp av klimagasser. Styret vurderer at planen for finansiering er godt balansert mellom eiere, bank og Innovasjon Norge, heter det i en pressemelding.