Oppdatering26. september 2023

Solvang ASA får Enova-støtte til å utvikle verdens første karbonfangstanlegg om bord på skip.

Enova deler ut 709 millioner kroner til utslippsfri maritim transport.  Solvang ASA får støtte til å utvikle verdens første karbonfangstanlegg om bord på skip. 

Solvang ASA skal gjennomføre en fullskala pilotering av CO2-fangst om bord i gasstankeren Clipper Eris. Prosjektet er et samarbeid mellom Solvang ASA som rederi og eier av skipet, Wärtsilä Moss som teknologileverandør og SINTEF som forskningsinstitusjon. Prosjektet vil benytte aminrenseteknologi for å fange 70 % av CO2en i eksosgassen på skipet, og demonstrere en hel kjede for håndtering av CO2 inkludert flytendegjøring og lagring om bord i skipet. Teknologien skal piloteres om bord i fartøyet over to år mens det er i normal kommersiell drift. Om pilotprosjektet lykkes, har Solvang ønske om å installere teknologien på fem skip som er bestilt for levering i 2026-2027, og dermed bidra til rask videre spredning av teknologien. 

- Karbonfangst satt sammen med eksisterende renseteknologi er en betydelig snarvei til dekarbonisering av verdens deep-sea flåte, og står frem som en av de mer lovende løsningene for fremtidens skip. Med støtte fra Enova er det mulig å få satt i gang pilotprosjektet ombord på skipet og få teste både teknologi og verdikjede, sier Edvin Endresen, CEO i Solvang ASA. 

Les pressemeldingen fra Enova her: https://www.enova.no/presse/

 

 

Oppdateringer29. oktober 2024

NOR-forhandlingene i gang

29.-30. oktober forhandler Norges Rederiforbund med Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund i hovedoppgjøret for NOR-skip i utenriksfart.

Utenriksfartens Forhandlingsutvalg (UFU) gjennomfører forhandlingene på vegne av medlemmene i Norges Rederiforbund. 

Det er satt av to dager til forhandlingene og partene har et uttalt mål om å komme til enighet i løpet av onsdag kveld. 

Oppdateringer25. oktober 2024

Store tildelinger fra EUs innovasjonsfond

Altera Infrastructures prosjekt Starfish, som inngår i Stella Maris-satsingen på karbonfangst og -lagring, er blitt tildelt 225 millioner euro fra EUs innovasjonsfond. 

Starfish-prosjektet går ut på å transportere flytende CO₂ via spesialbygde skip direkte til et reservoar offshore. 

Reach Subsea er også tildelt 14,3 millioner euro til oppskaleringen av Reach Remote-prosjektet. 

Rederiforbundet gratulerer med tildelingene. 

Oppdateringer24. oktober 2024

Pressevakt +47 917 21 575

For henvendelser fra presse, ring: +47 917 21 575

Press enquiries: +47 917 21 575

Oppdateringer23. august 2024

Rederiforbundet vinner Young Corporation Award 2024

Erlend Holberg i YoungShip overrekker pris til Heidi Kaspara Kilemo  under YoungShips 20 årsjubileum

I forbindelse med YoungShips konferanse ShipCon, og YoungShips 20 årsjubiluem ble Norges Rederiforbund tildelt prisen Young Corporation Award 2024. Tildeligen ble begrunnet med Rederiforbundets mangeårige arbeid med YoungShip, samt arbeidet som gjøres med å rekruttere og promotere maritim næring som en attraktiv arbeidsplass gjennom programmene Maritime Trainee og Maritim Karriere. 

Rådgiver Heidi Kaspara Kilemo tok i mot prisen på vegne av forbundet. 

Oppdateringer02. juli 2024

Hagland får støtte fra Innovasjon Norge

Styret i Innovasjon Norge har sagt ja til et lavrisikolån på inntil 267,5 millioner kroner og et risikolån på inntil 76 millionar kroner til Hagland Shipping for å delfinansiere fire nye, miljøvennlige, selvlossende skip.

Totalt har Haglands prosjekt en investeringsramme på godt over 800 millioner kroner. Innovasjon Norge vurderer at det møter utfordringen med fornying av flåten i nærskipsfarten på en god måte, er godt planlagt og lønnsomt. Innovasjon Norge har et særskilt oppdrag for å fornye flåten for nærskipsfarten og gjøre den mer miljøvennlig gjennom å redusere utslipp av klimagasser. Styret vurderer at planen for finansiering er godt balansert mellom eiere, bank og Innovasjon Norge, heter det i en pressemelding.