Statsbudsjettet 2025: Regjeringen avlyser egne klimaambisjoner

- Dette budsjettet følger ikke opp regjeringens klimamål. Norske rederier betaler over en milliard i grønne kvoter, uten at vi ser spor av dette i budsjettet. Det er en tapt mulighet, særlig fordi regjeringen selv har pekt på maritim næring som et satsingsområde innenfor klima, sier Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.  

Norsk maritim næring har den globale ledertrøyen på grønne løsninger. Den står vi i fare for å miste.  

Norge er verdens femte største skipsfartsnasjon. Å lykkes med det grønne skiftet er en forutsetning for at Norge skal bevare sin ledende maritime posisjon.  

- EU satser offensivt på grønn maritim omstilling og har som prinsipp at alle kvoteinntekter skal gå til å kutte utslipp. Våre medlemmer investerer selv store summer i grønne løsninger. Den norske flåten er i dag verdensledende på lav- og nullutslippsløsninger, men er avhengig av at regjeringen følger opp egne klimaambisjoner for næringen. Norsk maritim næring risikerer med dagens politikk å sakke akterut i det grønne skiftet, sier Hareide.  

Rederiforbundet har foreslått at det opprettes et fond for den delen av kvoteinntektene som tildeles Norge fra EU.

- Det aller viktigste er imidlertid at disse pengene brukes til utvikling av grønne maritime løsninger. I dag har regjeringen ingen plan for bruk av disse midlene, sier Hareide. 

Justering av tilskuddsordningen  

Regjeringen lovet i Hurdalplattformen at den ville styrke tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. Det er derfor positivt at fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss har fått til den første nominelle økningen på flere år. Endringen er på 5500 kroner, fra 220 000 til 225 500. Det tilsvarer en økning på 2,5 prosent som er mindre enn prisjusteringen i budsjettet. 

Nettolønnsordningen er det viktigste tiltaket for å sikre norske sjøfolk og sikre kritisk, operativ kompetanse i hele den norske maritime verdikjeden. 

 Våre høringsinnspill

- Finanskomiteen