Rederiforbundets Klimarapport 2025: Utslippene fra internasjonal skipsfart øker

Utslippene øker, og troen på klimanøytralitet i 2050 svekkes. Det er viktigere enn noensinne at IMO kommer til enighet om tiltakene som skal til for å nå de globale klimamålene. 

Administrerende direktør Knut Arild Hareide overleverer rapporten til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. 

Administrerende direktør Knut Arild Hareide overleverer rapporten til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. 

– Det er viktigere enn noensinne at verdensflåten blir pålagt å betale for sine klimagassutslipp. Vi når ikke klimamålene hverken i 2030 eller 2050 dersom ikke verdens skip er underlagt et internasjonalt regelverk som setter en prislapp på utslipp, sier Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.

Norges Rederiforbund er det eneste rederiforbundet i verden som samler og offentliggjør totalutslippet på denne måten.  Hareide overleverte rapporten til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

– Jeg håper flere tør å gjøre som Rederiforbundet. Det er viktig for bevisstgjøring rundt utslippene, og å få en bedre oversikt over hele verdikjeden, sier Bjelland Eriksen.

Fagsjef klima, Simon Johansson presenterer funnene i årets klimarapport. 

25 ganger innenriks luftfart

Av årets klimarapport fra Norges Rederiforbund fremgår det at medlemsflåten slipper ut 28,7 millioner tonn CO2e, hovedsakelig utenfor Norges grenser. Disse utslippene er like store som 61 prosent av Norges nasjonale utslipp, eller 25 ganger så mye som utslippene fra norsk innenriks luftfart. Hoveddelen av utslippene skjer internasjonalt, og kommer i tillegg til de nasjonalt registrerte utslippene.

På verdensbasis utgjør Rederiforbundets medlemsflåte 3,1 prosent av klimagassutslippene i skipsfarten. Internasjonal skipsfart har store utslipp som får mindre oppmerksomhet enn de nasjonale, disse må adresseres   april skal medlemslandene i IMO enes om hvilke tiltak som skal ta den globale skipsfarten til null utslipp i 2050.

– Tallene illustrerer at det er et stort behov for både internasjonale og nasjonale tiltak. Det vil være en fallitterklæring for den globale skipsfarten om vi ikke greier å enes om en løsning på næringens største problem, sier Hareide.

Dette er det andre året på rad at Rederiforbundet offentliggjør utslippstall for sine medlemmer. Rederiforbundets formål med å offentliggjøre tallene er å skape åpenhet og innsikt rundt medlemmenes klima fotavtrykk og tempoet i det grønne skiftet​.

Rapporten viser høyere utslipp enn i 2023. Mye av økningen skyldes endringer innad i medlemsflåten – Rederiforbundet har fått inn nye medlemmer og flere skip. Men selv om tallene ikke er direkte sammenlignbare er det likevel klart at Rederiforbundet i 2024 representerer et større totalutslipp.  

Rådgiver Heidi Kaspara Kilemo presenterer medlemsundersøkelsen. 

72 prosent av ordreboken er grønn

Rederiforbundets årlige medlemsundersøkelse viser at troen på at målet om klimanøytralitet i 2050 kan nås svekkes. Mens syv av ti rederier var optimistiske i 2022, er det i år kun fem av ti rederier som tror klimamålene kan nås.

Det er spesielt usikkerhet knyttet til teknologivalg og manglende betalingsvilje i markedet som trekkes frem som de største barrierene for ytterligere investeringer i klima- og miljøteknologi. 

Ifølge tall fra DNV er opptaket av alternativt drivstoff i verdensflåten på rundt 2 prosent, mens det i Rederiforbundets medlemsflåte er 15 prosent som kan gå på alternative drivstoff. Av skipene som er i bestilling, er det på verdensbasis 27 prosent som er forberedt for alternative drivstoff.  Av de 123 skipene Rederiforbundets medlemmer har i bestilling er 89 skip, eller 72 prosent klare for alternativt drivstoff.