Klimapartnerskap inngått: – Vi har store forventninger til det videre arbeidet
Torsdag 5. desember signerte regjeringen og den maritime næringen en avtale om klimapartnerskap. – Vi anser denne signeringen som et startskudd for et partnerskap som raskt må konkretiseres, sier Knut Arild Hareide, adm. direktør i Norges Rederiforbund.
– Et tett samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeids- og næringslivet er nøkkelen for å lykkes med det grønne skiftet. Vi i Rederiforbundet er glade for at denne avtalen har kommet i havn, og ser frem til et konstruktivt samarbeid. Samtidig er det viktig å erkjenne at vi ikke er i rute med 2030-målene, og må gjøre mer – raskere. Det er helt avgjørende at partnerskapet resulterer i konkrete tiltak og nye virkemidler, sier Hareide.
Avtalepartene skal samarbeide om å halvere utslippene av klimagasser fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030, sammenlignet med 2005-nivå, og reduseres videre frem mot lavutslippssamfunnet i 2050. Klimapartnerskapet skal også støtte oppunder IMOs mål om netto null klimagassutslipp fra skipsfarten i 2050.
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og klima- og miljøminister Tore Sandvik signerte avtalen på vegne av regjeringen.
Ønsker taktskifte
Rederiforbundets medlemmer har selv satt ambisiøse klimamål for 2030 og 2050, ønsker å bidra til raskere utslippskutt, også i Norge. Investeringene i grønn teknologi viser at de mener alvor.
– Våre medlemmer er i dag verdensledende på lav- og nullutslippsløsninger, samtidig går utviklingen for sent og vi trenger nye og kraftfulle virkemidler om klimamålene skal nås, sier Hareide
Fire viktige elementer for Rederiforbundet
1. Konkretisering av Norges 2030-mål
Det viktigste partnerskapet raskt kan levere i 2025 er en revidert plan for hva som skal til for å nå de maritime klimamålene.
Avtalen beskriver hvordan partene vil styrke arbeidet med kunnskapsgrunnlag og måle fremdrift.
2. Virkemidler som bidrar til skalering
Å oppnå tilstrekkelige kutt i maritim sektor vil kreve virkemidler for både ny og umoden teknologi, og for utrulling i større deler av flåten.
Det er positivt at avtalen spesifiserer at partene skal diskutere virkemidler for skalering.
3. Politisk prioritering og løpende dialog
Partnerskapet etablerer en ny arbeidsform med regelmessige politiske møter, timing av innspill inn mot regjeringens kalender og løpende prosjektarbeid.
Signeringen av denne avtalen slår fast at maritim sektor er en utvalgt sektor for klimapartnerskap og skal prioriteres politisk.
4. Relevans for utenriksflåten
Klimapartnerskap skal bidra til en viktig konkretisering av utslippskutt i norske farvann, men for Rederiforbundet er det viktig at klimapartnerskap ikke begrenses til kun det.
Publiseringen av medlemsflåtens utslipp tidligere i år viser at de store utslippene er på verdenshavene.
Partenes innsats i klimapartnerskap må også være relevant for utenriksflåten, og denne avtalen tar høyde for det.