«Höegh Oslo» besøkte Oslo
Denne uken var Höegh Autoliners’ «Höegh Oslo» på et sjeldent besøk i byen skipet er oppkalt etter.
I tillegg til «Höegh Chibas» besøk forrige uke, er det første gang på 17 år at et av Höegh Autoliners’ skip er hjemme i byen der selskapet ble grunnlagt for snart 100 år siden, og hvor de fortsatt har hovedkontor.
«Höegh Oslo» ble bygget ved verftet Tsuneishi Heavy Industries i 2008, og er 179 meter langt og 32 meter bredt. Skipet har en lastekapaistet på 5400 biler.
I skroget bærer den flytende giganten et stort antall elbiler som må losses før turen går ut i den store verden av Höegh Autoliners’ store nettverk av ruter, som binder verden sammen året rundt, og bidrar til å frakte alt fra elbiler til vindturbinblader, landbruksmaskiner og elektrifiserte tog fra ett kontinent til et annet.
- Det er fantastisk å se skipene våre tilbake der det hele startet i 1927. Og selvfølgelig er det litt ekstra moro å se at «Höegh Oslo» pryder kaien her i Oslo. Vår norske opprinnelse og identitet betyr mye for oss som selskap, og det er absolutt ingen tilfeldighet at 27 av våre 34 skip seiler under norsk flagg. Vi er stolte av å representere Norge overalt i verden, sier Höegh Autoliners' administrerende direktør Andreas Enger.
Han begynte i selskapet i 2019 og siden har stått i spissen for en kraftig oppsving.
Etter å ha stabilisert selskapets økonomi og notert det – først på Euronext Growth og deretter på hovedlisten på Oslo Børs, har Enger satt i gang et omfattende nybyggingsprogram og modernisering av en flåte som allerede er blant de minst forurensende innen PCTC- shipping. (Pure Care and Truck Carrier, red. anm)
Etter å ha gjennomført sin første karbonnøytrale reise i 2021, tilbyr bilskipsrederiet nå muligheten til å transportere last ut av Europa mens de kjører på 100 prosent biodrivstoff som oppfyller de høyeste bærekraftsstandardene.
Åtte skip under oppseiling
- Bærekraft er ikke bare et ord vi slenger ut. Det er kjernen i alt vi gjør, og har vært det lenge. Våre skip i Horizon-klassen er 40 prosent mer effektive enn et standard PCTC og derfor betydelig grønnere. Målet vårt er en utslippsfri fremtid for både oss og resten av shippingbransjen, helst så fort som mulig. Derfor har vi designet og bestilt åtte helt nye skip av Aurora-klassen, som blir verdens største og mest bærekraftige PCTC-skip. Vi ser frem til å få levert de to første i andre halvdel av 2024, sier Enger.
Aurora-skipene vil kunne frakte opptil 9.100 biler rundt om i verden. Skipenes 14 dekk er forsterket, og med forbedrede innvendige rampesystemer er det mulig å laste hele skip med elbiler. De åtte skipene som er i bestilling er ventet levert i løpet av 2026
Höegh Autoliners rapporterte nylig de sterkeste kvartalstallene noensinne for siste kvartal av 2022, og selskapet ser positivt på tiden fremover: «Höegh Autoliners forventer at det generelle markedet for transport av biler og HH/BB vil være sterkt i 2023. Svært få nybygg vil bli levert, og den generelle forventningen er at dyphavtransportvolumet vil øke sammenlignet med 2022,» skriver selskapet i fjerdekvartalsrapporten.