Bangladesh ratifiserer Hong Kong-konvensjonen før sommeren
Bangladeshiske myndigheter bekrefter nå at landet vil ratifisere Hong Kong konvensjonen før sommeren. At Bangladesh ratifiserer avtalen betyr i praksis at Hong Kong-konvensjonen nå kan tre i kraft.
Nyheten ble lansert under et møte mellom norske og bangladeshiske myndigheter, hvor også Rederiforbundet deltok.
Tre verft i Bangladesh er i dag sertifisert etter Hong Kong-konvensjonen og flere er i prosess med å oppgradere. Japan har også forpliktet seg til å bistå bangladeshiske myndigheter med et avfallsdeponi for å håndtere farlig avfall.
Hong Kong-konvensjonen stiller krav både til skip, verft, flaggstat og landmyndigheter for å sikre at resirkuleringen av skip skjer på en sikker og miljøvennlig måte. Når konvensjonen trer i kraft vil regelverket gjelde alle skip og verft, uansett hvor arbeidet med å hugge skipet finner sted.
Dette vil også måtte hensyntas i den pågående prosessen med å revidere den europeiske skipsgjenvinningsforordningen. Forordningen har vært gjeldende for EU flaggede skip og skip som opererer i EU farvann siden 2018. Den er også gjeldende for norskflaggede skip. Hensikten med regelverket var å regulere et område som ikke var regulert internasjonalt. Fra 2025 vil ikke lenger dette være tilfelle.
Rederiforbundet har lenge jobbet for at flere land skal ratifisere Hong Kong-konvensjonen. Norge ratifiserte konvensjonen i juni 2013, og var dermed det første landet som ratifiserte avtalen.
- Vi vil fremheve og anerkjenne norske myndigheters langvarige støtte til å heve standarden på verft i Bangladesh gjennom et eget IMO prosjekt, SENSREC. Det har vært avgjørende for de store fremskrittene vi har sett og som nå fører frem til ratifikasjon.