Å samarbeide med Kina er viktig


Et godt samarbeid mellom Norge og Kina er helt sentralt for å lykkes med den grønne omstillingen, mener Norges Rederiforbund.

Statsminister Jonas Gahr Støre på talerstolen i Kina, med kinesisk og norsk flagg til venstre.

Statsminister Jonas Gahr Støre på tur til Kina i september 2024. Foto: Statsministerens kontor 

Under statsminister Jonas Gahr Støres reise til Kina ble det presentert en felleserklæring om grønn omstilling, og signert en intensjonserklæring om grønt samarbeid mellom Norge og Kina.

- Kina er helt avgjørende for å lykkes med det grønne skiftet. Norge har samarbeidet med Kina om klima og miljø i rundt 30 år. Jeg er glad for at vi nå har fått på plass en overordnet ramme som kan legge bedre til rette for godt samarbeid på dette området, sier statsminister Jonas Gahr Støre i en pressemelding.

Avgjørende for bygging av nye skip

Det er administrerende direktør Knut Arild Hareide i Norges Rederiforbund helt enig i. Et godt samarbeid mellom Norge og Kina er viktig for den grønne omstillingen i maritim næring.

- I dag er det betydelige utslipp fra skipsfarten, men jeg tror at gjennom et fortsatt sterkt samarbeid mellom Kina og Norge kan skipsfarten være med å løse verdens klimautfordringer. Kina spiller blant annet en helt avgjørende rolle i byggingen av nye, miljøvennlige skip, sier Hareide.

 

alle dåpsgjestene foran Hoegh borealis

Foto: Det norske konsulatet i Shanghai

Skipsdåp i Haimen

Næringsdelegasjon besøkte China Merchant Heavy Industries, det kinesiske verftet som er i gang med å bygge 12 store bilskip forberedt for ammoniakk, for Höegh Autoliners. Høegh Borealis er det andre skipet som ferdigstilles og skipet ble døpt i Haimen med statsminister Støre tilstede. 

-Det er oppmuntrende at dette nye biltransportskipet vil være verdensledende på energieffektivitet, kutte utslipp, åpne for nye energikjeder og at skipet er norsk, at det står Oslo i hekken, og at veldig mye av teknologien som gjør dette mulig er norsk, sa statsminister Jonas Gahr Støre til NTB. 

-Det er ikke verft i Norge som kan bygge dette skipet. Norske verft har jo spesialisert seg i andre, mer spesialiserte tjenester, men denne størrelsen krever denne typen verft sa Støre til NTB på broen til det nye skipet. 

fra venstre: Knut Arild Hareide, Rederiforbundet; Lisa Haugan, Kongsberg Maritime; Liv Astrid Hovem, DNV og Andreas Enger, Høegh Autoliners AS på dekket til hoegh borealis. Over dem henger det vimpler i gult, grønt, rosa og blått

Næringslivsdelegasjonen deltok på dåpen av Høegh Borealis. Knut Arild Hareide, Rederiforbundet; Lisa Haugan, Kongsberg Maritime; Liv Astrid Hovem, DNV og Andreas Enger, Høegh Autoliners AS

Viktig for IMO-mål

Kina spiller også en viktig rolle i forhandlingene om hvilke tiltak som må på plass for å nå IMOs reviderte klimamål.

- Det er spesielt viktig for maritim næring at vi etablerer en rettferdig og effektiv prisingsmekanisme for utslipp.  Vi jobber for at IMO skal vedta en global CO2-avgift for internasjonal skipsfart. En slik løsning  bør ikke kun føre til utslippsreduksjoner, men også fremme teknologiske fremskritt, og sikre like konkurransevilkår, sier Hareide.