Hva er skyggeflåten?
«Skyggeflåten» er en felles betegnelse for en flåte bestående av skip som transporterer råolje ut av sanksjonerte land.
Pristaket på russisk råolje innført i desember 2022, sammen med øvrige sanksjoner har ført til at sanksjonsrisikoen ved å anløpe og losse råolje i Russland er så høy at svært mange europeiske rederier ikke ønsker å ta del i disse operasjonene. Dette åpner for at nye aktører har kommet til for å fylle dette markedet, og skyggeflåten har vokst kraftig.
Store deler av skyggeflåten består av eldre skip som er eid gjennom selskaper der eierskapet kan virke uklart. Skipene i skyggeflåten er ikke forsikret innenfor det kvalitetssystemet som er etablert internasjonalt under International Group of P&I Clubs
En god del av skipene i skyggeflåten bytter flaggstat ofte, og har flagg som er lavt rangert av havnestatskontrollsamarbeidet Paris MoU. Skipene er gjerne klasset gjennom klasseselskap som står utenfor den internasjonale forbundet for klasseselskaper, IACS.
Hvorfor Rederiforbundet er bekymret for skyggeflåten
Norges Rederiforbund er bekymret for veksten i antall skip som forlater konvensjonell forsikringsdekning, og at det utvikles et parallelt marked som ikke respekterer og håndhever de reglene man er enige om internasjonalt gjennom IMO.
Videre er det bekymringsfullt at skyggeflåten har vært involvert i alvorlige ulykker. Blant annet skipskollisjoner som innebærer stor risiko for sjøfolks liv og helse, og som potensielt kan føre til miljøkatastrofe for store hav- og kystområder.
Bekymringen for alvorlige ulykker forsterkes av at skyggeflåten unndrar seg flagg- og havnestatskontroller som nettopp har til hensikt å ivareta sikkerhet for menneskeliv, miljø og samfunnet for øvrig. Dette er et kontrollregime som står sentralt hos alle seriøse aktører innen internasjonal skipsfart, men som skyggeflåten unndrar seg. Viktig nasjonalt og internasjonalt regelverk og normer blir nå utfordret av skyggeflåtens aktiviteter.
Det er en stor risiko for at ingen forsikringsselskap eller eiere av skip og last vil ta ansvar for erstatning i forbindelse med skade på liv og helse, miljøet og andre. I så fall vil regningen trolig måtte tas av skadde mennesker, etterlatte, kystsamfunnenes miljø, fellesskapets budsjetter og den seriøse skipsfartens rederier og forsikringsselskaper.
Hva mener Rederiforbundet må gjøres?
Det er avgjørende at næringslivet og myndighetene samarbeider tett for å sikre en grundig forståelse av omfanget og den fremtidige utviklingen av skyggeflåten.
Rederiforbundet ser at omfanget av sanksjoner øker i takt med en mer krevende sikkerhetspolitisk situasjon, og næringslivet står i førstelinjen for å håndheve disse sanksjonene.
Rederiforbundet gikk tidlig ut og støttet opp under sanksjonene mot Russland, og støtter fortsatt sanksjoner mot landet. Det må komme på plass et bedre samarbeid rundt evaluering av eksisterende sanksjoner og nye som innføres, for å sikre at disse treffer riktig og ikke får utilsiktede virkninger som kan undergrave den regulerte delen skipsfarten. Det kan i verste fall få store konsekvenser, ikke bare for næringen, men for verdenshandelen, økonomien og samfunnet generelt.
Norge må som skipsfartsnasjon bidra inn i EU og G7 for å sikre at et regelverk som også får konsekvenser for norske interesser treffer riktig.