Hva er FuelEU Maritime og hva betyr det for norske rederier?
1. januar 2025 trer et nytt regelverk for skipsfarten i kraft.
EU-forordning 2023/1805 om bruk av fornybar og lavkarbondrivstoff for maritim transport (FuelEU Maritime) ble vedtatt i september 2023 og er en del av EUs grønne giv, Fit for 55.
Regelverket skal sikre økt bruk av alternative energikilder i skipsfarten.
Det gjøres ved hjelp av to hovedkrav:
- En maksimal grense for klimagassintensitet i energi- og drivstoffmiksen som brukes om bord.
- Et krav om bruk av landstrøm eller nullutslippsteknologi i utvalgte EØS-havner fra 2030.
Gjelder skip over 5000 bruttotonn
FuelEU Maritime har i utgangspunktet samme nedslagsfelt som EU ETS, som ble innført for skipsfarten fra 1. januar 2024.
Kravene rettes mot skip over 5000 bruttotonn som transporterer passasjerer eller last inn, ut eller innenfor EØS-området. Kravene gjelder uavhengig av hvilket land skipet er registrert i.
Basert på aktiviteten registrert for 2023 i EUs rapporteringssystem vil rundt 10 000 skip omfattes av kravet. Rundt 5 prosent av disse er norske.
I Rederiforbundets medlemsflåte er 460 av 1400 skip omfattet fra oppstart.
Ulik ansvarsstruktur
Ansvaret for å sikre oppfyllelse av kravene ligger på rederiet, eller den som har ansvaret for driften av skipet. Dette er ulikt fra EU ETS, der ansvaret ligger primært på den som er registrert som skipets eier.
Rederiene plikter å levere en overvåkningsplan for hvert av sine skip, og overvåke og rapportere i henhold til forordningen. Overvåkningsplanen og rapporteringen skal verifiseres av en tredjepart.
I Norge er det Sjøfartsdirektoratet som er administrerende myndighet for FuelEU, mens Miljødirektoratet har ansvar for ETS.
Gradvis innstramming
Reguleringen innebærer gradvis strengere krav, fra 2 prosent reduksjon i klimagassintensitet i 2025 til 80 prosent reduksjon i 2050.
Skip med høyere drivhusgassintensitet enn terskelen må betale bøter som er proporsjonale med skipets etterlevelsesunderskudd. Manglende overholdelse av landstrømkravet medfører tilsvarende bøter.
Ulike veier til mål
FuelEU Maritime er et teknologinøytralt rammeverk, og rederiene står fritt til å velge hva de vil gjøre for å oppnå en nødvendig reduksjon i klimagassintensiteten for sine skip.
Regelverket åpner også opp for at måloppnåelse kan fordeles innad i egen flåte, eller mellom samarbeidende rederier (pooling).
Viktig med samtidig gjennomføring i Norge
I EU vil regelverket tre delvis i kraft allerede fra 31. august 2024, og full i kraft fra 1. januar 2025.
For Rederiforbundet er det viktig at EØS-landet Norge klarer å sikre samtidig gjennomføring av regelverket, innen nyttår 2024.
Videre utvikling av regelverket
Sammen med det europeiske rederiforbundet ECSA deltar Rederiforbundet i videre oppfølging og utvikling av både FuelEU og EU ETS.
Det er varslet at reglene enten skal eller kan utvides til flere skipstyper og det vil bli viktig å samle erfaringer fra hvordan de to regelverkene spiller sammen i praksis.
Norske aktører vil ha et særlig ansvar for å følge opp interessene til offshoreflåten, som har andre behov og tas inn senere enn andre segmenter.
Mer informasjon
- Sjøfartdirektoratets faktaside
- Europakommisjonens FuelEU Maritime FAQ