Med utsikt til konkurransen
I bukta utenfor kontoret i Rio de Janeiro ligger offshorebåter i grønt, gult, blått og rødt tett på hverandre. –Selskaper fra nesten alle deler av verden konkurrerer om oppdragene her, sier Felipe Meira, leder for Solstad Offshore i Brasil og president for ABRAN.
Med 30 år i offshore bak seg er Felipe Meira veteran. Han er også valgt til president for ABRAN (Associação Brasileira dos Armadores Norueguese), en organisasjon som jobber for norske rederier i Brasil.
– Jeg begynte å jobbe for rederiet Farstad Shipping, som var representert av et brasiliansk selskap eiet av Lorentzen-familien med norske røtter. I 2017 fusjonerte Solstad og Farstad, sier Felipe i kontoret et steinkast fra havnen i en eldre bydel downtown.
– Vi er strategisk plassert nærmere havnen enn de fleste av offshoreselskapene her. Det er bare å gå ut av bygget og ta en taxibåt ut til fartøyene fra bryggen. Mannskapene kan enkelt ta turen hit for møter, sier Felipe.
Stort marked, mange konkurrenter
Før var hovedkontoret til Solstad Offshore i Brasil lokalisert i en mindre by ved navn Macae på kysten 120 kilometer nord for Rio de Janeiro.
– Trenden de siste 20 årene har vært at Rio befester sin posisjon som senter for offshoreselskapene, men med deler av operasjonen fortsatt i Macae som oss, sier Felipe.
Med årene har flere og flere offshoreselskaper funnet veien til Brasil. Nasjonen ligger nå rundt tiende plass i volum på oljeproduksjonen. Vindkraft offshore planlegges, uten at prosjekter er igangsatt så langt.
– I horisonten her ser du offshoreskip fra europeiske land, Sørøst-Asia, USA og Chile. Det er et stort marked preget av hard konkurranse. Med impulser fra norske og andre leverandører åpner det for innovasjon og ny teknologi i det grønne skiftet, sier Felipe.
– Vi har spisset fokus på subseaoppdrag og sofistikerte offshoreskip. Hvis du lykkes i dette markedet, får du bedre rater og fortjeneste. Særlig gjelder det slik situasjonen er nå.
Han legger ikke skjul på at de har vært gjennom tøffe år før markedet begynte å snu oppover igjen i 2022.
– Jeg har vel ikke opplevd en så lang og hard nedgangsperiode som de syv årene fra 2014 frem til vendepunktet kom. Flere norske og selskaper av andre nasjonaliteter forlot offshoremarkedet i Brasil. ABRAN mistet medlemmer. Nå har noen kommet tilbake samtidig som nye aktører har meldt seg. Det er mye aktivitet og nye oppdrag særlig med vekt på subseainstallasjoner. Vi overlevde nedturen og kan bygge opp igjen, sier Felipe.
I dag operer Solstad Offshore Brasil 11 fartøy.
–Vi håper på å få to skip til innen årsskiftet. Solstad har en flåte på rundt 40 offshoreskip som gjør business globalt og kan alternere mellom markeder, sier Felipe.
De to siste kontraktene som Solstad i Brasil annonserte kom i 2023. CVS (contruction support vessel) Normand Pioneer fikk forlenget kontrakten med det brasilianske oljeselskapet PRIO, mens PSV (platform supply vessel) Normand Carioca skal bygges opp til en WSW (well simulation vessel) og jobbe for Equinor Brazil).
– Petrobras er definitivt den største oppdragsgiveren fortsatt, mens nye, store utenlandske som Equinor og Shell har kommet inn, sier Felipe.
Mannskapsmangel
Han ser at rekrutteringen av nye mannskap vil bli en utfordring de nærmeste årene.
– Under pandemien var det færre som ble uteksaminert fordi det ikke var jobber. Det skapte et vakuum. Heldigvis har pakkene vi tilbyr mannskapene våre gitt oss godt rykte opp gjennom årene. De inneholder blant annet treningsprogram for kadetter og avtaler med fagforeningen. Etter 30 år kjenner folk oss. For øyeblikket ser det bra ut med hensyn til rekrutteringen.
Tallet på antall medarbeidere inklusive de som jobber på land per skip, er høyere enn hos Solstad Offshore i Norge.
– Det er et helt annet skattesystem og byråkrati i Brasil. Det krever mer folk på kontoret. Sammenlignet med andre brasilianske selskaper har vi en strømlinjeformet organisasjon, sier Felipe.
Kompetanse om unike forhold rundt skatt og regler i Brasil, og endringer som innføres, er kunnskap som ABRAN formidler til medlemmene sine.
Hvor lenge den positive trenden i offshoremarkedet i Brasil vil vare er et åpent spørsmål.
– Det er uforutsigbare variabler som geopolitikk og ting som skjer i andre deler av verden, men vi ser for oss at den positive trenden vil vare i hvert fall frem til 2028, sier Felipe.
Storseil og vendepunkt
Konkurranseinstinktet til Felipe Meira vekkes ved synet av skip fra nye og gamle rivaler ute i havnen som han ser fra kontorvinduet. Ser han seil kan det også pirre instinktene.
– Jeg har seilt siden jeg var en ung gutt og konkurrert i alle år. Det lokale mesterskapet for Rio kommer snart, sier Felipe, som er født og oppvokst i Rio de Janeiro.
Han har seilt en rekke båttyper. For tiden konkurrerer han på en 36 fots seilbåt med mannskap på syv.
– Jeg har ansvaret for å trimme storseilet og manøvreringen rundt bøyene, sier Felipe og runder av intervjuet.
Det er en travel dag.