Rederiforbundet ser med alvor på den negative utviklingen og spenningen i Midtøsten. - Vi er dypt bekymret for den generelle utviklingen i Midtøsten og har åpenbart bekymringer knyttet til potensielle nye angrep framover. Den videre utviklingen er usikker, men vi har i dag ikke konkret etterretning eller informasjon som tyder på at sivile skip utpekes som aktuelle mål, sier John Hammersmark, beredskapsdirektør i Norges Rederiforbund.
Rederiforbundet har ikke endret rådene til medlemmene som følge av den siste tids utvikling, men dette vurderes fortløpende. Rådene som ble gitt i sommer er dermed fortsatt gjeldende:
- Gjennomføre gode risikovurderinger og oppdatere beredskapsplanen om bord, ved å ta i bruk oppdatert informasjon om sikkerhetssituasjonen
- Økt årvåkenhet og oppmerksomhet, samt utvidet utkikk
- Være aktiv på sambandsmidler, samarbeid med fartøyer i nærheten og beholde AIS påslått. GPS-forstyrrelser og jamming kan forekomme
- Anbefaler å følge de spesifiserte retningslinjer fra rapporteringssenteret UKMTO, som kan finnes her.
I 2019 ble flere skip angrepet og et satt i arrest i regionen. I mai 2019 ble fire skip angrepet utenfor Fujairah, inkludert det norskflaggede skipet Andrea Victory. I juni 2019 ble to skip angrepet i Omanbukten, hvor det utviklet brann om bord og måtte evakueres. I juli ble Stena Impero tatt i arrest i Hormuzstredet. I tillegg har det blitt rapportert om aggressiv oppførsel mot skipsfarten.
Sjøfartsdirektoratet hevet sommeren 2019 sikringsnivået til ISPS 2 for norskflaggede skip. Dette er fortsatt gjeldende. Mer informasjon om dette kan finnes her.
Den norskkontrollerte flåten består av omlag 1 800 skip. Av disse er litt over 800 norskflaggede.