Sjøtransport er den mest energieffektive transportformen og et samlet politisk miljø er enige i målsettingen om å flytte mer gods fra land til sjø. Samtidig er det et politisk ønske at rederiene skal utvikle og ta i bruk ny klima- og miljøteknologi for å kutte utslippene fra flåten.
Formålene med tiltakspakken som de fire organisasjonene foreslår er å samle et sett med virkemidler som kan stimulere til fornyelse av nærskipsfartsflåten. Et viktig vilkår må være at de nye skipene er betydelig mer klima- og miljøvennlige enn skipene som byttes ut.
- Nærskipsfarten er godt egnet for å teste ut ny miljøteknologi, som senere kan flyttes over på større og mer energiintensive skip. Dette vil utløse økt verdiskaping i den maritime klyngen, flere arbeidsplasser og muligheter for eksport av ny, grønn teknologi, sier administrerende direktør i Rederiforbundet, Harald Solberg.
Innen 2050 skal skipsfarten halvere sine CO2 utslipp. For å lykkes må det satses kraftig på innovasjon og utvikling av null- og lavutslippsteknologi.
-Norske verfts-, tjeneste- og utstyrsbedrifter er verdensledende, spesielt innen teknologisk avanserte løsninger som vil etterspørres når klima- og miljøutslippene i sjøtransporten skal reduseres. Tiltakspakken er avgjørende for å utløse aktivitet i den norske klyngen, sier Stein Lier Hansen, adm. direktør i Norsk Industri.
Den norske nærskipsfartsflåten består i dag i stor grad av eldre skip. Et av tiltakene som foreslås er derfor en kondemneringsordning for eldre skip.
-Det er en utfordring at skipene, tross høy alder, har en verdi som er langt høyere enn vrakpanten tilsier, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge. - Vi ønsker at beløpet i kondemneringsordningen i større grad skal reflektere skipenes verdi. Dette vil gi større incentiv for å få gamle skip ut av markedet og samtidig sikre at rederiene har egenkapital til å investere i nye, grønne skip.
Tradisjonelt har skipene i dette segmentet blitt byttet ut med brukt tonnasje fra Europa, men nå ser flere rederier på muligheten for å bygge nye skip ved norske verft.
- Et viktig tiltak er derfor å vektlegge HMS-krav og arbeidsmiljøstandarder høyere i det norske virkemiddelapparatet i arbeidet med å fornye nærskipsfartsflåten. Slik kan vi unngå at den norske verft og leverandørindustrien taper i konkurranse med utenlandske aktører med lavere standarder, sier Hans-Christian Gabrielsen, leder i LO.
Rapporten Grønn tiltakspakke for fornyelse i nærskipsfarten ble overlevert næringsminister Torbjørn Røe Isaksen under Verftskonferansen i Ålesund, tirsdag 5. november.