Norge og Kina er blant verdens ledende maritime nasjoner og begge land har store ambisjoner i arbeidet med å utvikle en mer miljøvennlig skipsfart. Med en kystlinje på mer enn 32 000 kilometer, og også en stor nærskipsfartsflåte har Kina store interesser i å kutte utslippene i skipsfarten.
Avtalen mellom de to rederiforbundene legger særlig vekt på økt samarbeid og erfaringsutveksling innenfor grønn skipsfart og bærekraftige løsniger.
Om lag 40 prosent av alle norsk-kontrollerte skip bygges i Kina, noe som gjør Kina til det viktigste byggelandet for norske rederier. Samtidig er Norge langt fremme i utviklingen av ny, grønn teknologi for skipsfarten. Norsk miljøteknologi og kinesisk verftskompetanse blir derfor viktig når det skal bygges nye, grønne skip i tråd med fremtidens utslippskrav.
Klaveness er ett av flere rederier som har kontrahert skip i Kina. Utenriksminister Ine Eriksen Søreide var gudmor for Klaveness skipet MV Baru som, i forbindelse med statsbesøket, ble døpt ved New Yangzi-verftet i Wuxi.
Rederiforbundets president, Lasse Kristoffersen og Rederiforbundets administrerende direktør Harald Solberg deltok blant annet på det norsk-kinesiske havseminaret «Ocean of opportunites» i Shanghai.