Det er bred politisk enighet om at mer transport av varer må flyttes fra veien til sjøveien. Likevel taper nærskipsfarten markedsandeler i konkurranse med veitrafikken. Administrerende direktør i Rederiforbundet, Sturla Henriksen, etterlyser kraftigere tiltak fra regjeringen for å nå målene om å overføre større andeler gods fra vei til sjø. Dette er viktig for å lykkes med det grønne skiftet og for å få til en bærekraftig samfunnsutvikling, sier han.
-Redusert losavgift, effektivisert lostjeneste og vrakpant er gode og viktige skritt i riktig retning. Samtidig er de fleste enig om at hvis vi skal få løst potensialet i å flytte mer last fra veil til sjø må vi ha sterkere virkemidler, - og mer helhetlige tiltak. Der sjøtransporten konkurrerer med veitransporten, vinner veitransporten for ofte i dag, sier han.
Veitransportens økende andel av godstransporten skyldes blant annet at de myndighetsbestemte kostnadsforskjellene går i favør av veitransporten. Sjøtransportens infrastruktur er brukerfinansiert i langt større grad enn konkurrerende transportformer, og avgifter og gebyrer er flere og høyere. For inneværende år betaler skipene om lag 830 millioner kroner bare i losavgifter til Kystverket. I tillegg kommer store beløp i havneavgifter, som varierer fra havn til havn. Dette skjer på tross av tverrpolitisk vilje om å flytte en større andel av transporten over på sjø.
-Det er viktig å presisere at nærskipsfarten ber om likebehandling, ikke subsidier, sier Henriksen. Vi er vant til å konkurrere beinhardt i det globale markedet, men vi trenger forpliktende og konkrete målsettinger og en nasjonal transportplan med et helhetlig perspektiv og med virkemidler som virker.