Vel hjemme i Florø kobler overstyrmann Bengt Ellingsund av med en tur på sjøen. Foto: Privat

Koronafast i åtte måneder: -Tilfeldigheter avgjør når du får komme i land

Manglende internasjonalt samarbeid og regelverk som tolkes ulikt fra land til land, gjør at problemet med mannskapsbytter vedvarer. Rundt 250 000 sjøfolk venter på å få mønstre av, og like mange kommer seg ikke på jobb. For overstyrmann Bengt Ellingsund løste det seg først da Bow Fortune nådde Europa.

- Det var fint å komme på land og se familien, men det tar litt tid før du finner roen hjemme, sier Bengt Ellingsund. Etter åtte måneder på sjøen fikk han mønstre av da tankskipet Bow Fortune fra Odfjell la til kai i Antwerpen, Belgia.

- Vi visste jo at Europa var det sikreste kortet, og skjønte raskt at det ikke var noen vits i å prøve noe annet. Selve mannskapsskiftet gikk greit, vi hadde munnbind på og holdt avstand – brukte sunn fornuft, sier Ellingsund.

Han berømmer Odfjell for støtten de har fått underveis, men sier at ikke alle er så heldige å ha den type støtte fra en arbeidsgiver.

- Hele mannskapet skulle skifte i Antwerpen selv om vi kommer fra ulike steder. Det har vært noen begrensninger i Manila som har gjort det vanskelig for filippinerne, men hele gjengen reiste hjem nå. Det er jeg glad for, hadde vært vondt hvis jeg skulle gå av mens andre ble igjen, kommenterer Ellingsund.

 

Utfordringer i Asia og Afrika

Rederiforbundet har siden mars jobbet sammen med Utenriksdepartementet, det internasjonale rederiforbundet, det europeiske rederiforbundet og en rekke andre internasjonale organisasjoner for å finne løsninger for sjøfolk som må reise til og fra skipene de jobber på.

- Siden begynnelsen av koronakrisen har sjøfolk på alle verdens hav gjort en viktig innsats for å holde verdens vareforsyning i gang. På grunn av strenge smitteverntiltak er det mange sjøfolk som ikke har kommet seg hjem siden viruset brøt ut, og etter flere måneder med forlenget tjeneste om bord er situasjonen uholdbar, sier administrerende direktør i Rederiforbundet, Harald Solberg.

Pr. i dag er det i hovedsak mulig å få gjennomført mannskapsbytter i Europa og i enkelte havner i Nord-Amerika, men selv her er det utfordringer. Rederiene opplever de største utfordringene i Asia og Afrika. Innreiserestriksjoner, visumproblem og mangel på transportmuligheter over landegrensene – som fungerende flyruter - gjør mannskapsbytter svært vanskelig. Det kan være tilfeldigheter som avgjør om skiftet lar seg gjennomføre.

 

- Avgjørelser tas lokalt

- Det har vært så tilfeldig hele veien, og det virket som om mange av avgjørelsene ble tatt lokalt av havnemyndighetene. Folk var hyggelige, det var ikke det, men det var bare ikke mulig å komme i land. Jeg håper myndighetene kan finne noen fellesløsninger snart, sier Bengt Ellingsund.

Han får støtte fra Rederiforbundets Harald Solberg:

- Næringen er helt avhengig av at myndigheter rundt omkring i verden, og særlig i viktige havne- og sjøfartsland, nå forplikter seg til å løse denne utfordringen sammen. Det er uholdbart å fortsette med en langvarig uforutsigbarhet når det gjelder muligheter for å gjennomføre mannskapsskifter, sier han.

Mannskapet på Bow Fortune minimerte all kontakt med omverden, og ingen har vært syke.

- Frisk som en fisk alle mann. Selv om usikkerheten var tung til tider bestemte vi oss tidlig for å holde humøret oppe, sier Ellingsund.

 

Kobler av på sjøen i Florø

Bengt Ellingsund bor rett ved sjøen hjemme i Florø. Etter åtte måneder til havs kobler han av med en rolig tur med båten.

Skal du snart ut igjen?
- Ja, en må være fleksibel i disse tider. Vi har jobb, og skal være glad for det. Det blir spennende å se om dette løser seg snart, sier Ellingsund.


Og fjellturen du lengtet etter da du var koronafast i Det indiske hav?
- Den har jeg til gode.