- Situasjonen er krevende og preget av stor usikkerhet. Våre medlemsbedrifter utgjør en sentral del av norsk økonomi. Vi må alle gjøre vårt for å forhindre spredning av smitte – ingenting er viktigere enn liv og helse. Samtidig må vi anstrenge oss for å holde produksjon og bedrifter i gang. Det er og vil bli en krevende balanse, sier Harald Solberg.
I alt 80 prosent av varetransporten i verden utføres av skip. Koronaviruset fører til voldsomme endringer i produksjons- og verdikjeder over hele verden. Viruset har dermed også svært store konsekvenser for skipsfarten. Mye av skipsaktivitetene har så langt foregått uten uoverstigelig utfordringer, den situasjonen vil nå endre seg. Vi ser særlig store utfordringer knyttet til mannskapsskifter, utfordringer knyttet til havneanløp, redusert verftskapasitet for skip som har behov for klassifisering, og utfordringer for å få inspektører om bord for nødvendige godkjenninger.
Rederiforbundet følger utviklingen nøye blant annet gjennom et dedikert korona-team som fortløpende søker å løse en rekke praktiske, operasjonelle og økonomiske følger av effektene av tiltakene som har som mål å begrense virusets spredning.