For Rederiforbundets medlemmer er konsekvensene ulike og svært avhengig av hvilke markeder medlemmene opererer i. Smitteverntiltakene har så langt gått verst ut over rederier som driver passasjerskip i utenriksfart. Den virksomheten har i praksis stoppet helt opp. Over 5 000 mennesker er permittert. Skipene er lagt til kai og omsetningen har forsvunnet over natten. Det er derfor helt uforståelig at utenriks sjøfart, og dermed også passasjerskip i utenriksfart, er unntatt kompensasjonsordningen som er lagt frem i dag. Vi vil derfor følge opp dette aktivt i prosessen videre for å unngå denne type uheldige utslag når ordningen skal iverksettes.
Norske skip innen offshore og varefrakt fortsetter å seile og bidrar til å holde internasjonal handel i gang gjennom koronakrisen. De mange tiltakene for å håndtere koronaviruset har ført til dramatiske endringer for hele næringen og situasjonen har eskalert dramatisk de siste ukene. Når økonomier over hele verden stenger ned mye aktivitet, får det umiddelbare konsekvenser for næringen. Vi vil derfor følge utviklingen nøye med tanke på behovet for nye tiltak.