Fallet i oljeprisen og utbruddet av covid- 19 har gitt store utfordringer for den maritime næringen. Flere offshorerederier har nå flere skip i opplag og det er ventet at tallet på skip i opplag vil øke utover høsten.
-Det er liten tvil om at vi står foran en svært krevende høst for flere av våre medlemmer, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Rederiforbundet. Flere selskaper vil måtte velge mellom oppsigelser og permitteringer. Dersom maksgrensen for permittering forlenges vil flere selskaper kunne beholde ansatte gjennom krisen.
Sålangt har nedbemanningene i rederiene fordelt seg relativt jevnt mellom sjøfolk, riggansatte og landansatte. Solberg frykter næringen vil miste verdifull kompetanse dersom selskapene blir tvunget til oppsigelser.
-Mange ansatte i offshore og maritim næring har kompetanse som ikke lett lar seg erstatte. Det er derfor spesielt viktig for maritim næring å kunne beholde arbeidskraften også gjennom krevende tider som vi nå står i, sier Solberg.
Maksimumsgrensen for permittering har også under tidligere kriser blitt hevet nettopp for å unngå flere oppsigelser enn nødvendig. For eksempel ble den hevet til 52 uker under oljekrisen i 2016.