Pådriver for forslaget er det internasjonale maritime antikorrupsjonsnettverket MACN (Maritime Anti-Corruption Network) som Norges Rederiforbund og flere medlemsbedrifter har sluttet seg til.
-At IMO nå løfter temaet opp på sin formelle agenda er en fjær i hatten til MACNs arbeid og vil styrke antikorrupsjonsarbeidet vesentlig, sier administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund.
Korrupsjon og forventninger om at rederiene skal betale ekstra i form av penger, gaver eller sigaretter – såkalt facilitation payment, er fortsatt et problem i mange havner. Flere steder er det et problem at skip verken får laste eller losse uten å betale.
-Dette er et problem som ikke kan ikke løses av enkeltrederier alene og derfor er det så viktig at IMOs 174 medlemsland nå er forpliktet til å støtte arbeidet mot korrupsjon, sier advokat Karoline L. Bøhler som er Norges Rederiforbunds representant i MACN.
IMOS retningslinjer mot korrupsjon er forventet å legges frem i 2021.