Flytende havvind kan bli norsk milliardindustri

Flytende havvind kan skape verdier på opptil 117 milliarder kroner og en sysselsettingseffekt på 128 400 årsverk i Norge over en 30-års periode. Det fordrer at Norge får på plass et hjemmemarked for flytende havvindteknologi.

Det viser en analyse av verdiskapingspotensialet knyttet til utviklingen av en norsk industri innen flytende havvind. Menon Economics har gjennomført analysen på oppdrag fra Norwegian Offshore Wind klyngen i samarbeid med Eksportkreditt Norge, Norsk Industri, Norges Rederiforbund, GCE NODE, Haugaland Vekst og Greater Stavanger.

Det er første gang en kartlegging av verdiskapingspotensialet knyttet til utviklingen av en norskbasert industri innen flytende havvind er gjennomført her til lands.

Analysen viser at norskbasert industri for flytende havvind har et verdiskapingspotensial på mellom 69 og 117 milliarder kroner, med en mulig sysselsettingseffekt på mellom 74 300 og 128 400 årsverk. Da har Menon tatt utgangspunkt i en subsidiert utbygging av to flytende havvindparker på 500 MW hver på 2020-tallet, og en norsk markedsandel innen flytende havvind på 80 prosent nasjonalt og 20 prosent globalt.

For mens markedet for bunnfast havvind domineres av internasjonale aktører, er flytende havvind et relativt umodent men raskt voksende marked. Det byr på muligheter for Norge å ta en ledende rolle og kapre betydelige markedsandeler.

– Norske olje- og gassaktører har jobbet med teknologi knyttet til flytende installasjoner i en årrekke, og den norske offshore leverandørindustrien er verdensledende på sitt felt. Å kapitalisere på denne kompetansen vil være et viktig premiss for fremveksten av en norskbasert industri knyttet til flytende havvind, sier Gunnar Birkeland, CEO i UNITECH Offshore og styreleder i Norwegian Offshore Wind klyngen.

Ifølge Menon-analysen vil den samlede omsetningen for flytende havvind ligge mellom 1 900 og 3 400 milliarder kroner globalt i perioden mellom 2020 og 2050.

Hjemmemarked betingelse for suksess

Analysen har videre identifisert fire faktorer som anses som essensielle for å kunne realisere verdiskapings- og sysselsettingspotensialet for norsk næringsliv: et aktivt hjemmemarked, være tidlig ute med utvikling av flytende havvind, en tydelig visjon fra myndighetens side, og tilpassede virkemidler for å realisere flytende havvindutbygginger.

– Norge er avhengig av et aktivt hjemmemarked på norsk sokkel for å kunne etablere en verdikjede av leverandører, bygge kompetanse og kunnskap, skaffe referanseprosjekter som grunnlag for eksport, og ha en arena for å teste ut nye løsninger. Akkurat som vi har gjort i oljebransjen for å bygge opp en verdensledende offshore- og maritim næring, sier Stein Lier Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri.

I 2009 bygget norske aktører verdens første flytende pilotprosjekt innen flytende havvind, Hywind Demo. I dag planlegger Equinor å bygge ut en flytende havvindpark på Tampen-feltet. Dette prosjektet vil kunne bidra til å legge grunnlaget for å utvikle en norskbasert industri på veien mot en kommersialisering av flytende havvindteknologi, men Hywind Tampen alene vil ikke være tilstrekkelig til at norsk leverandørindustri får den nødvendige erfaringen til å kunne ta steget ut i verden. 

– Historien for bunnfast havvind viser at det nettopp var aktører og nasjoner som var tidlig ute med å ta en markedsposisjon, som har en dominerende markedsposisjon i dag. Det er essensielt at Norge igangsetter flere utbygginger av flytende havvindparker for at industrien skal kunne innta en «first mover advantage»-posisjon, som faktisk er ledig i dag, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.

Etterlyser tydelige signaler fra myndighetene

En sentral forutsetning for å realisere verdiskapingspotensialet i et hjemmemarked for flytende havvind er at norske aktører tør å investere betydelige midler i prosjekter som gir en læringseffekt ved å videreutvikle og/eller modifisere sine tjenester og produkter.

Tilbakemeldinger fra industrielle aktører er at de ønsker tydelige signaler fra myndighetene om at de ønsker å etablere en industri for flytende havvind i Norge. Videre etterlyser industriaktørene en helhetlig og eksplisitt strategi fra norske myndigheter..

De samme aktørene etterspør også en vurdering av og klargjøring av støtteordninger og rammebetingelser for å gjøre en storskala utbygging bedriftsøkonomisk lønnsomt.

– Flytende havvind har et enormt eksportpotensial, og eksportrettede arbeidsplasser gir generelt høy verdiskapning. Effektiv bruk av virkemidler vil sannsynligvis spille en viktig rolle for at den norske verdikjeden kan ta del i kommersialiseringen av flytende havvind og derigjennom bygge internasjonal konkurransekraft i et voksende marked. Vi ønsker å være en bidragsyter til at dette skjer, sier Otto Søberg, administrerende direktør i Eksportkreditt Norge.