I dag la regjeringens klimarisikoutvalg frem sin rapport som vurderer klimarelaterte risikofaktorer og deres betydning for norsk økonomi. Utvalget skiller mellom to typer risiko, - fysisk risiko og omstillingsrisiko i forbindelse med overgangen til lavkarbonøkonomien. Fokus har vært å belyse sentrale klimarisikofaktorer for norsk økonomi og legge grunnlag for at offentlig og privat sektor kan vedlikeholde og videreutvikle kunnskapen om klimarisiko.
Skipsfarten står midt i et grønt skifte og forholder seg allerede til klimarisiko i praksis. Rederiforbundet støtter den offensive ambisjonen vedtatt i IMO som slår fast at næringen skal kutte CO2-utslippene med 50 prosent innen 2050 og bli karbonfri så fort som mulig i løpet av dette århundret.
-Kompetansen vi har opparbeidet i den norske maritime klyngen er et veldig godt utgangspunkt for å utvikle lav- og nullutslippsteknologi. Klimautfordringen representerer derfor også en forretningsmulighet, sier Solberg. Når nye klimakrav skal settes ut i live, må Norge ta lederskap. Vi har alle forutsetninger for å skape nye, lønnsomme verdikjeder innenfor ny, miljøvennlig maritim teknologi. Dette er en klimamulighet som vi må gripe, sier han.
-Et skip har en levetid på 25-30 år. Det betyr at skip som bygges i dag må kunne innfri fremtidige utslippskrav. Det betyr at klimarisiko allerede påvirker investeringsbeslutninger i rederiene, sier Solberg.
Rederiforbundet ser frem til å arbeide videre med denne problematikken på grunnlag av klimarisikoutvalgets rapport.
Her kan du lese mer om klimarisikoutvalget og dets arbeid.
Les mer om klimarisiko og skipsfarten her.