-Dette er en milepæl for skipsfarten og vil sende et tydelig signal til markedet om at næringen i årene som kommer vil etterspørre drivstoff og løsninger med et så lavt karbonavtrykk som mulig, sier administrerende direktør i Rederiforbundet Harald Solberg.
Rederiforbundet har jobbet aktivt for en ambisiøs avtale i IMO. I 2016 vedtok forbundet en CO2-posisjon i tråd med Parisavtalen. At det nå er på plass en avtale i regi av IMO betyr at målet om utslippskutt vil gjelde alle skip fra alle nasjoner. Det er svært viktig for at målene skal bli nådd.
-Et felles rammeverk for utslippsreduksjon betyr at vi gjør det uten negativ konkurransevridning, sier Solberg. Samtidig er det en stor mulighet for den maritime næringen til å lede an i utviklingen av miljøvennlig teknologi. Vi produserer ikke el-biler i Norge, men vi er ledende på teknologi for lavutslippsskip. Dette er en stor mulighet for det maritime Norge.
Skipsfarten er med dette den første sektoren med global regulering i tråd med Parisavtalen.