Det haster å få på plass et globalt regelverk for hugging av skip

Det finnes ingen gode forsvar for uforsvarlig hugging av skip. Vi har derfor jobbet offensivt og systematisk for å heve standarden i denne delen av industrien. Rådene til våre medlemmer er klare. Og vi er glad for at våre medlemmer opptrer med stor ansvarlighet og bevissthet når skip skal ut av tjeneste. Det er ikke mulig å gjemme seg bak at skipet er solgt til en tredjepart. Ved å inspisere huggefasilitetene jevnlig og stille aktive krav til verftene bidrar også flere av våre medlemmer til å heve standarden ved de verftene de benytter.

Dessverre har de siste ukers medieoppslag vist at uforsvarlig hugging fortsatt skjer. Uverdige arbeidsforhold, elendig sikkerhet, barnearbeid og uforsvarlig håndtering av farlig avfall er virkeligheten på en rekke verft i Sør-Øst Asia. Dette er uakseptabelt.  

For å få med oss alle er vi derfor avhengig av at uforsvarlig hugging av skip må gi mer enn moralske kvaler. Banker og kapitalmiljøer stiller i stadig større grad tydelige krav til forsvarlig forretningsdrift. Økende transparens i næringslivet gjør det også langt vanskeligere å gjemme unna de deler av virksomheten som ikke tåler dagens lys og kostnaden for å handle i strid med samfunnets forventninger vil derfor øke.

Dette er likevel et problem som ikke kan løses av næringslivet alene. Bare et internasjonalt bindende regelverk vil sikre høyere standarder og like vilkår for alle. Rederiforbundet arbeider derfor aktivt for å få flere land til å ratifisere Hong Kong-konvensjonen.

De neste årene skal den internasjonale flåten fornyes. Det er bra for alle med mer moderne og miljøvennlige skip. Men det betyr også at etterspørselen etter kapasitet til å resirkulere skip vil øke. Vi har alle et ansvar for å sørge for at denne virksomheten er forsvarlig.

Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.