Arendalsuka 2018: Maritime muligheter og bærekraft

Norges Rederiforbund deltok på flere maritime debatter under Arendalsuka 2018. -Vi ønsker globale reguleringer for et bærekraftig hav. Høye kvalitetsstandarder styrker også konkurransekraften til den norske skipsfarten, sa administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg under debatten om bærekraft i den blå økonomi.

Utviklingsminister Nikolai Astrup åpnet både debatten om marin forsøpling og bærekraft i den blå økonomi.

-Havet er en viktig nøkkel for global vekst og Norge skal lede an dette arbeidet. Vi skal ha rike og rene hav, sa han i sin innledning med blant andre Director for Ocean i UN Environment Programme, Lisa Svensson, generalsekretær i WWF Norge, Bård Vegar Solhjell, Global Head of Ocean Industries i DNB, Kristin Holth, direktør for næringsutvikling og samfunnskontakt i Sjømat Norge, Aina Valland.

- Den maritime næringen og skipsfarten er verdensledende på maritim innovasjon og teknologi, og kunnskap og digitalisering vil være viktig for næringen fremover. Vi står foran en enorm omstilling i næringen de neste årene, sa president i Rederiforbundet og CEO i Torvald Klaveness, Lasse Kristoffersen.

Han stilte i debatt med blant andre næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, konsernsjef i Sintef, Alexandra Bech Gjørv, og Global Head of Ocean Industries i DNB, Kristin Holth.

Administrerende direktør Harald Solberg deltok også i dialogmøte om plast i havet i regi av Arendalsuka, samt om ny minerallov med blant andre olje- og energiminister Terje Søviknes.

-Norge er en ledende maritim nasjon og vi har et ansvar når det gjelder marin forsøpling. Men vi trenger også mer kunnskap, derfor har vi også lansert et pilotprosjekt for å kartlegge plast og en rekke andre viktige miljøparametere ved havets helse, sa Solberg.

Tirsdag kveld stilte alle ungdomspartilederne opp til debatt før NRK Debatten på seilskipet Statsraad Lehmkuhl. De diskuterte utfordringer og muligheter innen norsk politikk, men også globale utviklingstrekk.

 Torsdag deltok Rederiforbundet i debatt om mer godsoverføring fra land til sjø og bane.

-Nærskipsfarten står for ¾ av all transport i Norge. Men målet er ikke nådd om mer godsoverføring fra land til sjø og vi må ha en felles strategi for å nå målet, sa rådgiver Ingvild Låg Paulsrud.