Riksrevisjonen la i dag frem en rapport som slår fast at det politiske målet om å flytte mer gods fra vei til sjø og bane, ikke er nådd. En viktig årsak er manglende satsing på godstransport på sjø og jernbane.
-Dette stemmer godt overens med de erfaringene våre medlemmer har, sier Ringdal. Konkurransen mot veitransporten blir stadig tøffere. Dette viser at det går feil vei i transportpolitikken og at det må flere målrettede tiltak på plass skal vi nå målet om å overføre mer transport av gods fra vei til sjø.
Riksrevisor Per Kristian Foss mener det er kritikkverdig at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport sammenlignet med veitransport.
-Å få til overføring til sjø og bane krever en mer styrt og samlet strategi med oppfølging og tiltak som virker, sier Foss.
Ett skip i nærskipsfart kan frakte like mye gods som 2-300 trailere. Ved å flytte mer transport av varer fra vei til sjø vil det bli mindre trafikk, færre ulykker, lavere utslipp og langt mindre kø på veiene. Skal vi lykkes med å overføre mer gods fra vei til sjø, mener Rederiforbundet at følgende områder må prioriteres:
- Det må etableres et avgifts- og gebyrregime som styrker nærskipsfartens konkurransekraft sammenliknet med veitransport.
- Det må innføres målrettede tiltak for flåtefornyelse, og legges til rette for å ta i bruk mer miljøvennlige og lavutslippsteknologier i sjøtransporten.
- Tilskuddsordning for godsoverføring fra vei til sjø må styrkes, forenkles og gjøres mer tilgjengelig.
- Hele systemet for trafikkavviklingen til sjøs – inklusive lossystemet – må målrettes, effektiviseres og moderniseres.
- Utbygging og drift av havner og tilhørende landbasert infrastruktur må prioriteres langt mer helhetlig enn i dag. Det må legges til rette for mer effektive havneoperasjoner og et kraftig løft av sjøtransportens infrastruktur.
- Videre må det sikres at havnekapitalen i de kommunale havnene anvendes til havneformål.
- Sjøtransporten må løftes og prioriteres høyere i Nasjonal Transportplan enn i dag. Det er behov for en langt mer helhetlig transportpolitikk på tvers av transportformene hvor Kystverket styrkes som transportetat.