Det globale antikorrupsjonsnettverket Maritime Anti-Corruption Network (MACN) ble etablert i 2011 og teller i dag nesten 90 medlemmer. Mange av dem er norske rederier som seiler jevnlig gjennom Suez.
I mange utenlandske havner er det et utbredt problem at skip verken får laste eller losse uten å gi fra seg sigaretter, gaver eller penger. De som ikke betaler kan oppleve forsinkelser på dager og uker.
For å takle utfordringene lanserte MACN i 2015 pilotprosjektet «Si nei»-kampanjen for å bli kvitt kravet om sigarett-bestikkelsene.
-Det er viktig å skape forståelse hos lokale myndigheter for at denne type bestikkelser er i strid med både norsk lov og FNs anti-korrupsjonskonvensjon og medfører problemer for rederiene. At rederiene står samlet og sier nei til «facilitation payments» er avgjørende for å få slutt på denne type bestikkelser, sier Bøhler.
-Denne kampanjen har gitt positive resultater og vi har derfor valgt å ta en aktiv del selv, sier Odfjells stabssjef Øistein Jensen til Sysla. De har ukentlig skip som seiler mellom Europa og Asia.
MACN har hatt suksess med aksjoner i Argentina og Nigeria og har nå også tatt fatt på utfordringer i Indonesia, India og Brasil.