Ordningen har ikke fungert etter hensikten, da den ble utformet slik at ingen skip til nå har vært kvalifisert til den. Næringens innspill om justeringer i ordningen for å gjøre den mer treffsikker har ikke blitt tatt til følge.
- I stedet for å tappe ordningen for penger, burde partiene arbeidet for å gjøre ordningen relevant for rederiene. Det virker rimelig bakvendt først å lage en ordning som ingen kan bruke, for så å strupe den litt etter litt med argument om at ingen bruker den, sier Ringdal.
Beregninger gjort at Propel Analyse på vegne av Nærings- og fiskeridepartementet viser at ordningen kunne gitt en utslippsreduksjon på 239 000 tonn CO2 hvert år, dersom ordningen hadde blitt utformet bedre.
- Det er skuffende at det ikke er blitt gjort mer for å styrke ordningen og gjøre den mer relevant. For å nå klimamålene og redusere skipsfartens klimaavtrykk er vi avhengig av at myndighetene og næringen trekker i samme retning. Dette er et klart steg bakover, avslutter Ringdal