I Sundvolden-plattformen har regjeringen uttalt at den vil utrede en vrakpantordning for norske skip. Utredningen har nå blitt overlevert til Nærings- og fiskeridepartementet. Det foreslås å innføre en midlertidig kondemneringsordning som går over 4 år, og hvor det gis et kondemneringstilskudd på 2 millioner kroner per skip som er over 30 år. Med en slik ordning antas det at om lag 100 skip i norsk nærskipsfart vil bli kondemnert. Dette vil bidra til en utslippsreduksjon på 217 000 tonn CO2 og 4 000 tonn NOx.
Sjøtransport er mer energieffektiv enn andre transportformer og 90 prosent av verdens varefrakt går på kjøl. Det er samtidig et forbedringspotensiale når det gjelder flåtens gjennomsnittsalder. I dag er gjennomsnittsalderen på skipene som trafikkerer norskekysten relativt høy og det er et mål å få ned gjennomsnittsalderen på skipene.
For å sikre flåtefornyelse mener Rederiforbundet at det, i tillegg til en kondemneringsordning, er behov for å etablere en toppfinansieringsordning og tilsvarende garantier til markedsvilkår fra Eksportkreditt Norge og GIEK. I tillegg bør det stimuleres til fornyelse gjennom en midlertidig økning i avskrivningssatsene for skip i nærskipsfart.
Norges Rederiforbund har en offensiv og ambisiøs miljøvisjon – målet er at norsk skipsfart og offshore entreprenørvirksomhet ikke skal ha miljøskadelige utslipp til sjø eller luft. Vi arbeider aktivt for et internasjonalt ambisiøst regelverk. Rederiene arbeider kontinuerlig for å oppnå en stadig mer energieffektiv drift og operasjon av skipene og for å redusere klimautslipp.
Det bør være en politisk ambisjon å legge til rette for at innovasjonskraften i den norske maritime klyngen oversettes til å utvikle nye miljøvennlige løsninger globalt, sier Henriksen. En flåtefornyelse vil gi et positivt miljøregnskap, samtidig som det bidrar til å skape ny teknologi og grønne arbeidsplasser langs kysten. Nå er det opp til regjeringen å vise gjennomføringskraft og presentere konkrete tiltak, avslutter Henriksen.
Les mer om Rederiforbundets tiltak for å styrke norsk nærskipsfarts konkurransekraft i rapporten "Broen til Europa"